Навігація та корисні матеріали
Росіяни використовують можливості соцмереж для просування вигідних Кремлю наративів, поширення пропаганди та проведення операцій впливу як у РФ, так і за кордоном. Російські соцмережі, такі як «Вконтакте» та «Одноклассники», від моменту свого створення потрапили під посилений вплив урядових структур. Наразі вони опосередковано належать державі через структури «Газпрому» і остаточно перетворилися на інструмент пропаганди. Паралельно спецслужби РФ та їх підрядники намагаються використовувати всі наявні можливості для роботи через популярні іноземні соцмережі. Крім найочевидніших інструментів, таких як ботоферми, фабрики тролів чи розміщення реклами, росіяни використовують у власних цілях алгоритми соцмереж. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки пояснює, як росіяни здійснюють зловмисний вплив на українську аудиторію у соцмережі TikTok.
Чому TikTok цікавий російським спецслужбам
Соціальна мережа TikTok, що належить китайській корпорації ByteDance, є однією з найпопулярніших соцмереж у світі. У 2023 році кількість її активних користувачів перевищувала 1,5 млрд, і цей показник постійно зростає. Згідно з даними аналітичної компанії Kantar, станом на першу половину 2024 року TikTok користувалися не менше 9,4 млн повнолітніх українців (аудиторія 18-55 років). Дослідження мережі «ОПОРА» показало, що понад чверть дорослих українців використовують TikTok як джерело новин.
А за обсягом аудиторії та рівнем довіри соцмережі в цілому випереджають телебачення, радіо і друковані медіа.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Спам, реклама, фейки. Як російська пропаганда атакує українців у соцмережах
Тому доступ до аудиторії соцмереж ‒ це важливий інструмент впливу на думки та поведінку. І цей інструмент російські спецслужби намагаються використати максимально ефективно, адаптуючись до глобальних змін у медіаспоживанні та політик кожної конкретної соцмережі.
Які теми росіяни просувають у TikTok
Кампанії РФ у соцмережах спрямовані проти України та країн Заходу. Вони є частиною інформаційного супроводу російської агресії, поширення дезінформації та пропаганди з метою дестабілізації.
TikTok, зокрема, є ключовою платформою для поширення:
- антивакцинаторської та іншої конспірології (рух «громадян УРСР», свідків «корпорації «Україна», «фізичних осіб чоловіків та жінок» тощо);
- контенту, спрямованого на зрив мобілізації в Україні;
- контенту, спрямованого на дискредитацію української влади;
- дезінформації про відключення електроенергії;
- контенту, спрямованого на деморалізацію українських військових та цивільних, провокування внутрішніх розколів, конфліктів в українському суспільстві, їх радикалізацію та спонукання до насильства.
Поширювачі конспірології з 2020 року працювали на створення мережі антивакцинаторів та прихильників інших теорій змови. У 2022 вони перемикнулись на протидію мобілізації та дискредитацію влади, а один з ключових блогерів-конспірологів ‒ Кирило Стремоусов ‒ став відкритим колаборантом у тимчасово окупованому Херсоні. У листопаді-грудні 2022 року конспірологи Антон Гура і Остап Стахів синхронно поширювали фейки про запровадження е-гривні, а також твердження про те, що відключення електроенергії нібито спричинені змовою уряду і бізнесу, а не російськими обстрілами критичної інфраструктури.
Для спілкування з аудиторією згадана група блогерів використовує різні платформи: Youtube (для стрімів), Telegram (для текстових повідомлень) та TikTok (для коротких відеозвернень). При цьому короткі відео в TikTok мають найбільші охоплення аудиторії: антимобілізаторські відео Гури набирали від десятків тисяч до 1,5 млн переглядів.
Використання TikTok для зриву мобілізації в Україні
TikTok активно використовується для проведення інформаційної спецоперації, спрямованої на зрив мобілізації в Україні. Тривалий час хештег #ТЦК та пов’язані з ним залишався найпопулярнішим у категорії «Новини і розваги». Лише протягом 16 травня – 16 червня 2024 року було опубліковано близько 13 тисяч відео з цим хештегом, які набрали понад 470 млн переглядів.
У липні згаданий хештег став найпопулярнішим в українському сегменті TikTok. Крім нього до найпопулярніших потрапили антимобілізаційні хештеги #стоптцк, #народпротитцк, #спротивтцк, #протесттцк, а також антидержавний #ценемояукраїна.
Лише за один тиждень липня з хештегом #ценемояукраїна у TikTok з’явилося понад 40 тисяч публікацій з сумарним охопленням 10 млн переглядів. Аналітики проєкту Texty виявили мережу з 2100 акаунтів, що синхронізовано поширювали відео з цими хештегами влітку. Також було виявлено зв’язок цієї мережі з іншою ‒ що спеціалізується на просуванні реклами російських онлайн-казино.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як російські спецоперації намагаються зірвати мобілізацію в Україні
Серед найпоширеніших форматів відеоконтенту, що супроводжують ці хештеги, можна виділити:
- реальні та постановчі ролики з конфліктами за участі співробітників ТЦК (скандали, бійки, силові затримання);
- постановчі відео, спрямовані на провокування негативних емоцій щодо співробітників ТЦК (провокативна поведінка «військових», хизування корупційними статками тощо);
- перекази історій про зловживання та конфлікти, виправдання і заклики до насильства щодо співробітників ТЦК;
- поради TikTok-юристів та «правозахисників» щодо ухилення від мобілізації;
- вирвані з контексту або просто невдалі цитати з інтерв’ю військових про необхідність мобілізації.
- постановчі відео, що нормалізують і пропагують ухилення від військової служби, незаконний перетин кордону, романтизують образ «ухилянта» (інтерв’ю та монологи «ухилянтів» та їхніх «родичів», відео демонстративного споживання за кордоном, позитивні пісні про «ухилянта» тощо);
- однотипні відео про тотальну корумпованість посадовців Міноборони, генералів ЗСУ, керівників ТЦК: озвучені з допомогою штучного інтелекту, слайд-шоу з зображеннями дорогої нерухомості, люксових авто та предметів розкоші;
- переозвучені з допомогою ШІ уривки з випусків новин;
- фейки про мобілізацію підлітків, жінок тощо.
У січні 2024 року TikTok-блогери російською і українською мовами переповідали історію про те, що нібито в Харкові чоловік вбив співробітника ТЦК, щоб помститися за мобілізацію хворого сина.
В основу фейку було покладено реальний факт побутового вбивства 57-річного цивільного чоловіка в селі Дубівка Дергачівської громади Харківського району. Популярність формату «переказів» обумовлена використанням образу «простого хлопця» (сусіда, знайомого), до якого аудиторія має більшу довіру, ніж до «влади».
Протягом 2022-2023 років тривав перехід від нормалізації пасивного (переховування від ТЦК) до активного ухилення від призову (конфлікти з ТЦК, втеча за кордон). Як мінімум, з початку 2024 року триває операція з нормалізації насильства (збройні напади на військовослужбовців, підпали військових автомобілів тощо).
Ключовими інструментами є перекази фейкових новин та максимальна увага до справжніх інцидентів (републікація відео подій та перекази за відсутності іншого медіаконтенту).
«Нелегітимний президент», внутрішні «розколи» та інші теми для російських ІПСО у TikTok
З кінця 2023 року TikTok став майданчиком для поширення наративу про «нелегітимність» Володимира Зеленського після 21 травня 2024 року у зв’язку із завершенням п’ятирічної президентської каденції. TikTok-«юристи» або закликали до проведення виборів в умовах війни і звинувачували президента в узурпації влади та диктатурі, або закликали його передати повноваження голові Верховної Ради (нібито, згідно з Конституцією). Навесні 2024 року до озвучення цих самих тез долучився Кремль, зокрема особисто Владімір Путін і його речник Дмітрій Пєсков. В українське медіаполе тези про «узурпацію» першим через свої канали у TikTok, Youtube і Telegram закинув колишній народний депутат Ігор Мосійчук, який регулярно поширює меседжі, синхронні з поточними російськими ІПСО.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Операція «Узурпація»: Як і навіщо Кремль намагається поставити під сумнів легітимність Зеленського
З весни 2023 року у ТikTok та на інших платформах (зокрема через Facebook-рекламу) розпочалося синхронне поширення так званого «французького мультсеріалу», який просував наративи про зовнішнє управління і тотальну корумпованість, зображував президента України нарко- і алкозалежною особою.
З допомогою коротких емоційно «заряджених» відео, що розміщують у TikTok та на інших платформах, здійснюється діяльність, спрямована на штучне створення, посилення наявних ліній розлому в суспільстві, генерування та радикалізацію конфліктів по лінії:
- військові ‒ цивільні;
- військові ‒ поліція;
- військові ‒ влада;
- суспільство ‒ влада;
- цивільні ‒ поліція;
- україномовні ‒ російськомовні;
- мешканці регіонів ‒ кияни;
- мешканці Сходу ‒ мешканці Заходу;
- мешканці регіонів ‒ ВПО;
- громадяни, що перебувають в Україні, ‒ біженці за кордоном тощо.
Для налаштування одних груп громадян проти інших використовуються справжні та постановчі відео конфліктів, перекази тіктокерами справжніх і фейкових новин з використанням маніпуляцій, узагальнень тощо.
З метою деморалізації цивільних і військових росіяни викладають у TikTok відео з українськими військовополоненими, просувають позитивний образ російських військових («непереможна армія»), Путіна («сильний лідер») тощо. Аналогічні відео таргетують на аудиторії в інших країнах.
Алгоритми TikTok роблять вразливими до створеного росіянами шкідливого контенту практично будь-якого українського користувача. Алгоритми автоматично визначають контент, який подивиться користувач, і включає до стрічки відео з каналів, на які він не підписаний. Згідно з даними досліджень аналітичних центрів Tracking Exposed і NewsGuard, у TikTok практикується «тіньове просування» російського пропагандистського контенту.
Попри те, що у березні 2022 року TikTok формально виходив з Росії (мобільний застосунок був недоступним у App Store і Google Play Market) і повернувся лише у травні 2024 року, протягом всього цього періоду на платформі не припинялася публікація російських відео, які були частиною інформаційних спецоперацій, пропагували загарбницьку війну проти України тощо.
Як і у інших соцмережах, у TikTok працюють російські ботоферми. Вони використовуються для розміщення однотипних коментарів, лайків під відео для їх просування, републікації контенту з інших каналів та скарг на проукраїнські відео з метою їх блокування.