Ми можемо ділитися нашим досвідом із сусідніми країнами, імперськість Росії нікуди не зникне, – Микола Балабан

Навігація та корисні матеріали

Мерлич Вікторія, керівниця проєктного відділу ЦСК:

Найбільше ми пишаємося тим, що нам вдалося видати PDF-брошуру «У разі надзвичайної ситуації або війни» та сайт 23 лютого 2022 року, напередодні початку великої війни. Це було правильне рішення, яке ухвалила наша команда.

На наступний день, коли почалось повномасштабне вторгнення, люди, що перебували в Україні вже мали можливість отримати базові рекомендації. Кожен день, аналізуючи певні потреби та загрози, ми оновлювали цей сайт.

Також ми маємо багато кооперацій із Кіберполіцією та на міжнародному рівні. Звісно, ми запозичили певний досвід у партнерів, зокрема у Швеції. 

Аліса Малицька, керівниця проєкту Dovidka.info:

Ми розвиваємося постійно. Все почалося з маленької брошури, а зараз Dovidka.info – це мультиінструментальна довідка. Ми зібрали нереальну кількість інформації та маємо інструкції майже з будь-яких питань. Ми розуміємо, що наші люди є і за кордоном, і з ними там може трапитися різне. Тому ми даємо можливість і їм почитати гарні, верифіковані поради.

Зараз ми акумулювали наш досвід. Всі ми розуміємо, що в боротьбі з російською агресією та пропагандою ми маємо передовий досвід. Відповідно, наша велика амбіція – підкорювати світ, роблячи Dovidka міжнародною. Росія межує з багатьма країнами. Можливо, ці країни цього не усвідомлюють, але вони перебувають під загрозою і з ними теж може трапитися подібне. Відповідно, ми дуже хочемо поширити проєкт за кордон, аби наші поради та досвід могли використовувати в інших країнах. 

Також ми хочемо наші поради долучати до освітньої роботи. 

Микола Балабан заступник керівника Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Ми можемо ділитися нашим досвідом із сусідніми країнами. Тому що імперськість Росії нікуди не зникне. Відповідно, країни-сусіди відчувають загрозу. Тому ми можемо ділитися з ними ситуаційними матеріалами про те, що робити у разі критичних ситуацій.

Немо Стьєрнстрем, керівник відділу стратегічних комунікацій Psychological Defence Agency:

Швеція не бачила війни більше, ніж 100 років. Це не сприяє зростанню стійкості перед обличчям небезпеки. Але під час Другої світової ми усвідомили, що оборона – це не питання виключно військових, це питання всього суспільства. Отже, маючи широкий політичний консенсус від лівих до правих була сформована концепція «тотальної оборони». Це означає, що для оборони потрібен кожен і всі ресурси. Як правило, це означає, що ви ходите на роботу і виробляєте свою продукцію. Але час від часу ви маєте й іншу функцію – або військову, або цивільну. Таке законодавство у нас було швидко напрацьоване.

У 1943 уряд випустив брошуру про те, як бути готовим до війни. Її розіслали по всіх домогосподарствах. Тобто, ваш обов’язок полягає в тому, щоби чинити спротив і захищати свою країну, але також набути відповідних можливостей, як це зробити у межах своєї громади чи родини, як запастися їжею, що робити у разі блекаутів. 

Отже, друга світова війна, потім холодна війна, була ядерна зброя – нам довелося це додати до наших комунікацій. Швеція тоді дуже активно будувала бомбосховища. У 1961 році ми подумали, що варто захищати та когнітивний простір від пропаганди та фейкових повідомлень.

З початком війни в Україні ми зрозуміли, що поруч – агресивна держава, що готова до насильства стосовно сусідів. Ми усвідомили це у 2014 році. І ми почали повертатися до «системи тотальної оборони». І у 2018 році була випущена наступна редакція брошури «На випадок війни». Ним активно користувалися під час пандемії. Але головне: вона містить дуже багато корисного змісту, який треба знати для підвищення власної стійкості. У ній йдеться і про дезінформацію, і про фальшиві повідомлення, і про напади з повітря тощо. У ній ми пишемо і про готовність до служби, і звертаємося до волонтерів, які можуть не знайти собі застосування. Все це прописано у законі. «Тотальна оборона» означає, що кожен і все ставиться під мету. У брошурі є і базові речі: про харчі, воду, поведінку у разі блекауту, отримання інформації тощо. 

Сергій Дьома, старший військовий радник, Українська країнова програма, Центр допомоги цивільним особам у конфлікті:

Звичайно, було б добре, якби ми одразу пішли Шведським шляхом. Що можна робити зараз? Ми намагаємося працювати дуже близько до землі. Впродовж усього Форуму було дуже багато цікавих речей, і виступали поважні люди. Єдине, чого я не почув – це голосу тих, хто найбільше страждає. Тих, хто перебуває у місцях, які найбільше уражені конфліктом, і на яких у першу чергу мають бути спрямовані зусилля стратегічної комунікації. Тому що вони отримують інформацію з таких джерел, які тут, у Києві, мало кому відомі. 

У нашому звіті «Коли слова стали зброєю» ми проаналізували, як змінилися джерела інформації після початку повномасштабного вторгнення. Телебачення було тотально витіснене Телеграмом. Окрім цього, є конкретні приклади, як це впливало на людей: фальшиві повідомлення щодо зміни шляхів евакуації, внаслідок чого гинули люди. Зараз ця проблема залишається. Тому у співпраці з ЦСК та всім Урядом ми як міжнародна організація зацікавлені в тому, щоби зробити нашу систему оборони якомога більш наближеною до «тотальної оборони» – що означає «кожен знає свій маневр». Це – непросто, але можливо. 

Будь-який проєкт має закінчуватися якимсь продуктом. Щоби це не було нескінченним моніторингом. Продукт – це зібрана інформація, яку можна проаналізувати та перетворити на рекомендації. 

Євген Панченко, начальник 4-го управління Департаменту кіберполіції Національної поліції України:

Одна з наших головних цілей – запобігання злочинам. Один з елементів такого запобігання – майданчик BRAMA, що був створений ще до початку повномасштабного вторгнення. Тоді він протидіяв розповсюдженню наркотиків у мережі. У той час назва була іншою, і ми побачили, що у проєкту – великий потенціал. До нього додалося дуже багато додаткових ліній: і навчання, і залучення людей до квестів, до взаємодії з нами. 

Найбільший наш скарб – це ворожі ресурси, які ми зібрали, і якими охоче ділимося з вашим бот-чекером. Це дуже потужна ініціатива і взаємодія. Оскільки у нас на сьогодні є понад 130 тисяч ресурсів, пов’язаних із Росією. 

Ми і навчаємо людей, і нищимо росіян в інтернеті. На сьогодні вже заблоковано 27 тисяч каналів – це і YouTube, і TikTok, і Telegram, і Facebook, і Instagram. Вони несли пропаганду. 

Ми бачимо, куди розвивати проєкт. Певні елементи і тактики, що працювали на початку війни, вже не працюють. І зараз ми змінюємо методи блокування ворожих ресурсів. Також ми розвиваємося не лише у Telegram, а й на інших платформах.

Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.

Навігація та корисні матеріали

Звіт про орфографічну помилку

Наступний текст буде надіслано до нашої редакції: