Здоровий глузд проти фейків про вакцину

Як Моршину вдалося вакцинувати більшість дорослого населення

В Україні зробили рекордну кількість щеплень проти коронавірусу за добу – 20 жовтня в країні вакцинували понад 250 тисяч людей. Водночас ситуація із захворюваністю погіршується – до «червоної зони» вже перенесли шість областей через високий рівень зараження на COVID-19.

Попри те, що все більше людей хворіють на коронавірус, 56% українців не планують вакцинуватися. Такі результати опитування фонду «Демократичні ініціативи», проведеного у вересні. Серед причин – страх побічних ефектів, неперевіреності вакцини та недовіра до уряду.

На тлі побоювань українців перед вакцинацією показовим є досвід Моршина, де ще у квітні запустили пілотний проєкт з масового щеплення населення, що за два місяці показав ефективність: станом на серпень у місті дві дози вакцини отримали вже 66% дорослих жителів. Серед ключових факторів успіху такої кампанії стала прозора комунікація з жителями міста, тісна співпраця з медичною спільнотою та ініціативність місцевої влади.

Аналізуємо досвід Моршина, який показує – активність і взаємодія всіх ланок дозволяє боротися з дезінформацією про щеплення та підвищити рівень вакцинації.

Пілотний проєкт з масової вакцинації в Моршині запустили в середині квітня – для України це був новий формат, оскільки тоді в країні діяв другий етап вакцинації, коли щеплення могли отримати медпрацівники, вчителі та працівники соціальних служб. Натомість у Моршині свою дозу вакцини міг отримати кожен охочий.

Проєкт ініціювала міська влада Моршина, пізніше його підтримало Міністерство охорони здоров’я. У Центрі громадського здоров’я прорахували всі потреби та потужності, щоб вийти на рівень 70% вакцинованого дорослого населення за місяць кампанії. У департаменті охорони здоров’я Львівської облдержадміністрації пояснюють, що цей експеримент вирішили провести, щоб вивчити й проаналізувати ефективність вакцинації в окремому населеному пункті.

На початку проєкту на місці зіткнулися з високим рівнем недовіри до вакцинації – хоча провакцинувати 70% населення розраховували за місяць, втілити ці плани вдалося за два місяці. Та навіть попри це, результати виявилися успішними.

СПІВПРАЦЯ З МІСЬКОЮ АДМІНІСТРАЦІЄЮ

Довіра до міської адміністрації була одною з причин, чому вдалося досягнути такого високого рівня вакцинації у місті, вважає Олег Когут, координатор з вакцинації проти COVID-19 у Львівській області.

«Одним із перших вакцинувався мер міста. На мою думку, це було першим серйозним моментом, який спонукав людей повірити у потребу вакцинації. Приклад міського голови набув розголосу, це не тримали у таємниці – так він показав, що вакцинація рятує життя», – розповідає Когут у коментарі Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

ПРОЗОРА КОМУНІКАЦІЯ ТА ЗАЛУЧЕНІСТЬ МЕДІА

Щоб підняти обізнаність на тему вакцинації, активно співпрацювали з усіма місцевими засобами масової інформації – від телебачення до друкованої преси.

Уся робота з медіа фактично була спрямована у двох напрямках – інформаційному й просвітницькому. По-перше, потрібно було показати потребу у вакцинуванні, адже це єдиний спосіб не захворіти на COVID-19 чи принаймні перенести хворобу в легшій формі без серйозних наслідків.

По-друге, розсіяти страх населення перед вакциною, пов’язаний з чутками про ускладнення та неповний на той час етап випробування вакцин (наразі всі вакцини в Україні схвалені Всесвітньою організацією охорони здоров’я, вони також широко застосовуються у всьому світі). Щоб боротися з фейками та побоюваннями щодо вакцини, у Моршині використовували напрацювання МОЗ та ВООЗ, показували досвід інших країн, щоб заспокоїти населення міста та розвінчати міфи про вакцинацію.

Також для комунікації використовували друковані матеріали з інформацією про профілактику COVID-19: їх розносили по будинках та роздавали на робочих місцях.

СІМЕЙНІ ЛІКАРІ ТА «САРАФАННЕ РАДІО»

Під час експерименту активно включилася мережа первинної ланки медиків – сімейних лікарів, які працювали зі своїми пацієнтами. Робота велася в основному телефоном – лікарі обдзвонювали своїх пацієнтів і пояснювали, чому потрібно вакцинуватися та де це можна зробити. У такому форматі зокрема зосереджувалися на людях старшого віку, щоб переконати їх вакцинуватися.

У місті діяли три пункти щеплення – два з них на базі міської лікарні. Також для підсилення використали мобільну бригаду з сусіднього міста Стрий.

«Ця бригада виїжджала до Моршина і фактично працювала з організованими колективами. Керівництва компаній були ініціаторами вакцинації та сприяли тому, щоб їхніх працівників вакцинували, тому бригада їздила по приватних компаніях, комунальних службах, санаторіях, навчальних закладах», – пояснює Олег Когут.

РЕЗУЛЬТАТ

У результаті масової вакцинації, протягом двох місяців – з середини червня до середини серпня – у Моршині не зафіксували жодного нового хворого на коронавірус. Далі захворюваність відновилася, однак це очікувано на тлі зростання захворюваності в Україні, пояснює координатор з вакцинації проти COVID-19 у Львівській області. За його словами, це поодинокі випадки, оскільки хворіють переважно невакциновані люди.

Водночас такий досвід було б важче відтворити у більшому місті: оскільки населення Моршина становить близько 6 000 людей, ефективно працювали «сарафанне радіо», високий рівень довіри до місцевої влади та керівників підприємств.

«Новизна у Моршині полягала у тому, що ми відійшли від стандартних етапів вакцинації. Це був експериментальний досвід, важливий на той період: вакцин тоді було недостатньо, а в Моршині їх було вдосталь. Зараз важливо працювати з великими масами населення, але насправді ця робота ведеться постійно на всіх рівнях – від центрального до місцевого», – підсумовує Олег Когут.

Total
126
Shares

Пов'язані статті

Читати

Спростовувати російську брехню марно, краще розповідати свою правду. Як ведуть пропаганду Росія, Китай та праві популісти

Пропаганда — це засіб, за допомогою якого можна змусити значну кількість людей повірити у щось — і отримати завдяки цьому політичні вигоди. Багато з моїх колег — журналістів та технологів — стали замислюватися над цим у зв’язку з виборами в США, та пов’язаними з ними темами «фейкових новин» та організованого тролінгу. Моя мета — поєднати цю нову хвилю ентузіазму з історичними та дослідницькими даними.