Як світ вимикає російську пропаганду?

Photograph: Vuk Valcic/Zuma Press Wire/Rex/Shutterstock

З початком повномасштабного вторгнення Росії в Україну світ почав усвідомлювати згубну та небезпечну силу російської пропаганди та злочинні наміри тих, хто її транслює. Тож країни світу одна за одною припиняють трансляцію телеканалів пропагандистських медіа, а самі російські пропагандисти потрапляють до санкційних списків. 

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки проаналізував, як світ бореться з пропагандою РФ.

Російські пропагандистські медіа: санкції та блокування

Ще у 2014 році Україна була однією з перших країн, яка заборонила трансляцію 14 російських телеканалів. Серед них: «Первый канал. Всемирная сеть», «РТР Планета», «НТВ», «НТВ Мир», «Россия-24», «Россия-1», «ТНТ», «Петербург-5», «Звезда», «Рен ТВ», «ТВ Центр-Іnternational» («ТVСІ»), російська версія «Euronews», RT та Life News.

Тоді такі дії викликали обурення та занепокоєння світової спільноти, а  міжнародні правозахисні організації ОБСЄ і ЄС закликали українську владу бути вкрай обережною під час ухвалення рішення про заборону чи цензуру ЗМІ.

Проте з часом світ почав усвідомлювати, що питання блокування російського контенту  —  це питання не лише інформаційної, але й національної безпеки. 

Так ще у 2020 році, до повномасштабного вторгнення Росії в Україну, мовлення російських телеканалів із сітки RT заборонили у Литві та Латвії. Причиною блокування став зв’язок медіа з пропагандистом Дмитром Кисельовим, який перебуває під санкціями ЄС.

Після повномасштабного вторгнення у Латвії продовжили протидію російським пропагандистським ресурсам. Національна рада з електронних ЗМІ (NEPLP) прийняла рішення про заборону з 9 червня 2022 року трансляції 80 російських телеканалів, що залишилися та які ще можна було дивитися на території Латвії.

Джерело: NEPLP

Пізніше у грудні до цього списку Латвія додала і телеканал «Дождь». NEPLP «з міркувань безпеки» позбавила ліцензії російський телеканал. Регулятор оцінив комплекс порушень, які останнім часом допустив канал: відсутність звукової доріжки державною мовою для трансляцій, зображення Криму на карті як частини території Росії, допущене телеведучим каналу назви російської армії «нашою армією», а також вираження підтримки російської армії.

У березні 2022 року ЄС також ввів санкції щодо телеканалів Sputnik і RT/Russia Today (RT English, RT UK, RT Germany, RT France, RT Spanish) та припинив їхню трансляцію у країнах ЄС.

Джерело: consilium.europa.eu

А вже у грудні дев’ятий пакет санкцій від Європейського Союзу заборонив мовлення на території ЄС ще чотирьох російських медіа —  «НТВ»/«НТВ Мир», «Россия 1», «РЕН ТВ» та «Первый канал».

Наразі, за даними Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення, після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну 30 країн у Європі припинили мовлення російських пропагандистських каналів Russia Today та Sputnik. Найактивніше російській пропаганді протидіють країни Балтії та Польща. 

У грудні Молдова також призупинила ліцензію шести телеканалів, що поширювали дезінформацію про війну Росії проти України  —  молдовським телеканалам TV6, Orhei TV. Primul în Moldova, Accent TV, а також молдовським версіям російських мовників RTR Moldova та NTV Moldova. Ліцензії каналів призупинили з метою «захисту національного інформаційного простору та запобігання ризику дезінформації, шляхом поширення недостовірної інформації або спроб маніпулювання громадською думкою».

Крім того, про обмеження мовлення російських державних ЗМІ через повномасштабне вторгнення Росії в Україну також повідомили телекомунікаційні провайдери в Австралії, Канаді та США. 

 У травні США запровадили санкції проти «Первого канала», «России-1» та «НТВ». Тоді також влада Великої Британії ввела санкції проти ВГТРК та окремих журналістів із Росії. Обмежувальні заходи вжили й щодо так званих «воєнкорів» Піддубного, Коца, Стешина, телеведучого Леонтьєва, а також голови ради директорів «Первого канала» Орешкіна.

Проте найбільшої уваги у контексті санкцій та обмежень мовлення за час після початку повномасштабного вторгнення було приділено російському пропагандистському державному медіа RT. Про те, як світ бореться із кремлівським медіа, а пропагандисти шукають нові способи впливу на закордонну аудиторію, читайте в матеріалі Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

Але RT  —  це глобальна пропагандистська машина з численною кількістю каналів для поширення пропагандистських та дезінформаційних кампаній, яка потребує такого ж глобального вичищення із інформаційного простору цивілізованого світу. Для цього часткове або регіональне блокування є малодієвим, лише скоординовані дії держав у блокуванні трансляції каналу, повна заборона пропагандистського ресурсу та його контенту технологічними платформами та свідома відмова від споживання пропагандистського контенту громадянами країн можуть змусити замовчати кремлівську пропаганду. 

Чому світ має активніше блокувати ресурси RT читайте у дослідженні Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки «RT: чому російському державному медіа не місце в цивілізованому світі» на основі аналізу контенту російської та закордонних редакцій кремлівського пропагандистського ресурсу.

Важливим є також питання виконання санкцій на рівні телекомунікаційних компаній та провайдерів. Наприклад, навіть після впровадження санкцій ЄС щодо RT та інших пропагандистських каналів РФ, французький оператор супутникового зв’язку Eutelsat продовжував ще досить довгий час транслювати російську пропаганду.  

«Репортери без кордонів» на чолі з генеральним секретарем організації Крістофом Делуар очолили українську ініціативу в судовому порядку заборонити мовлення «Россия 1», «Первый канал» та «НТВ» через Eutelsat. «Репортери без кордонів» виграли суд. Тож державна рада Франції ухвалила рішення призупинити дію рішення французького медіарегулятора Arcom, який відмовився заборонити трансляцію російських пропагандистських каналів на французькому супутниковому оператору Eutelsat. 

Регулятор також виявив, що канали транслювали не лише в Росії, а й на тимчасово окупованих територіях України. Найближчим часом Eutelsat більше не транслюватиме російські пропагандистські канали «Россия 1», «Первый канал» та «НТВ». По суті, йдеться про повну відмову провайдера співпрацювати з цими телеканалами, оскільки припинення трансляції стосується не лише країн ЄС, де впроваджені санкції. 

Більше про компанію Eutelsat та її роль у поширенні російської пропаганди читайте у  матеріалі Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки «Французька голка кремлівського Кощія. Як європейська компанія забезпечує трансляцію російської телепропаганди»

Санкції проти пропагандистів

Проте телеканали  —  це лише ресурси для комунікації, а дезінформаційні повідомлення, пропагандистські наративи та геноцидну риторику просувають пропагандисти. Тож від початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну проти російських пропагандистів також почали вводити санкції.

Так, ще у лютому під санкції Євросоюзу потрапили російські пропагандисти – керівниця головного кремлівського пропагандистського  каналу RT Маргарита Симоньян та телеведучий Володимир Соловйов. Санкції передбачають заморожування активів на території ЄС, заборону на в’їзд до країн ЄС та транзит через них.

За поширення дезінформації під санкції також потрапили телеведуча Ольга Скабєєва, директор російськомовної служби RT Антон Красовський, пропагандист та кінодіяч Тигран Кеосаян

Блокування та обмеження поширення російської пропаганди у соцмережах

Компанія Meta ще з 2020 року маркує сторінки російських державних ЗМІ у Facebook та Instagram як такі, що «фінансуються урядом Росії». Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну Meta також почала знижувати пріоритет видачі сторінок і дописів російських пропагандистських ресурсів та ускладнювати пошук цих ресурсів у Facebook та Instagram по всьому світу. 

Крім того, російським державним ЗМІ заборонили розміщувати рекламу чи монетизувати свої дописи на платформах компанії.

Також на вимогу уряду України для українських користувачів обмежили доступ до сторінок Маргарити Симоньян та Антона Красовського, російських пропагандистів і телеведучих Тіни Канделакі, Володимира Соловйова та інших. Ці люди підтримують Володимира Путіна та війну проти України, тому більшість з них потрапили під санкції. Водночас в ЄС та Великій Британії, згідно з урядовими запитами та відповідно до впроваджених санкцій, обмежили доступ до Russia Today та Sputnik.

До того ж, Meta співпрацює з незалежними фактчекерами для спростування неправдивих заяв. Після перевірки фактчекерами  фейкові дописи позначаються відповідною відміткою та знижують пріоритетність їх видимості.

YouTube також заблокував російські пропагандистські канали RT та Sputnik по всій Європі, а в Україні заблоковані також і «Первый канал», «Россия 24», «Россия 1», ТАСС, «РИА Новости», РБК та «Телеканал Звезда». Окрім YouTube-каналів російських медіа, відеохостинг блокує й облікові записи окремих прокремлівських пропагандистів, як-от: російського ведучого Володимира Соловйова «Соловйов LIVE» та його програми «Вечір з Володимиром Соловйовим», пропагандиста Анатолія Шарія, його дружини Ольги Шарій та їхній канал «Дубль».

Навіть після низки блокувань та санкцій російські пропагандисти продовжують оминати їх та створювати собі нові канали комунікацій.  Наприклад, у листопаді цього року RT анонсував запуск нового пропагандистського мультимедійного онлайн-порталу RT Balkan сербською мовою та навіть створив YouTube-канал. Хоча проіснував такий канал недовго, у грудні YouTube заблокував і його.

Російські пропагандисти називають дії з блокуванням телеканалів та сторінок у соцмережах «обмеженням свободи слова». Проте не згадують, що самі російські медіа, і насамперед ті, що безпосередньо фінансуються РФ, не мають нічого спільного зі свободою слова. Оскільки вони відтворюють ті ж методички Кремля, підпадають під ту ж російську цензуру щодо висвітлення тем, а інакше б вони давно були б визнанні, як мінімум, «іноземними агентами», або заблоковані Роскомнаглядом на території РФ та позбавленні фінансування Кремля.     

Головний редактор RT Balkan Єлена Мілінчіч про блокування YouTube-каналу. Джерело: ria.ru

Тож світ уже на шляху розуміння, що російські медіа  —  це лише джерела кремлівської пропаганди, які підривають цінності демократичного світу та яким не місце у цивілізованому світовому інформаційному просторі. Російська пропаганда та її пропагандисти несуть повну відповідальність за перетворення інформації на зброю проти України та світу.

Медіаверсія матеріалу на сайті 24.tv

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Total
0
Shares

Пов'язані статті

Читати

Вперше з часів Другої світової: Путін оголосив мобілізацію, щоб врятувати російську «спецоперацію»

Російський верховний головнокомандувач Путін підготував черговий неприємний сюрприз своєму населенню. Під приводом необхідності «захисту суверенітету і територіальної цілісності»…