Французька голка кремлівського Кощія. Як європейська компанія забезпечує трансляцію російської телепропаганди

Європейський Союз планує завдати удару по російській телевізійній пропаганді. До дев’ятого санкційного пакета потраплять «Первый канал», «Россия 1», «НТВ», «НТВ Мир» і «Рен-ТВ». За даними американського видання Politico та європейського EUObserver, ліцензії на мовлення цих рупорів кремлівської пропаганди буде припинено. 

В ЄС боротьба проти телепропаганди РФ розпочалася доволі давно, і наразі вона виглядає далекою від завершення. Адже європейські компанії та технології забезпечують трансляцію сигналу не лише в  ЄС, а й у самій Росії. Докладніше ‒ в матеріалі Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

Як все починалося?  

Одним із перших кроків Володимира Путіна після його приходу до влади в Росії стало знищення незалежних від Кремля телеканалів та монополізація медіапростору. Отримавши контроль головними «кнопками», режим медійно знищував політичних опонентів, формував новий культ особи, старанно плекав ксенофобію, гомофобію, накачував населення ненавистю до «колективного Заходу» та «обґрунтовував» агресію проти сусідів.  

Роль російських телеканалів в інформаційному супроводі війни проти України важко переоцінити. Свою роль вони зіграли й у рекрутуванні учасників збройних формувань РФ 

Російська телепропаганда критично залежить від західних технологій. Покриття території РФ супутниковим сигналом забезпечує компанія Eutelsat, 22% якої належить уряду Франції.  Але навіть безпрецедентні санкції, запровадженні у 2022 році, не зупинили її співробітництво з росіянами.

Як це працює?

фото: Reporters sans frontières

Eutelsat транслює російські телеканали з 2010 року. Компанія уклала угоди з найбільшими російськими операторами супутникового телебачення – компаніями «Триколор» і «НТВ Плюс». 

Сигнал транслюється через п’ять супутників: 

  • Eutelsat 36A
  • Eutelsat 36B
  • Eutelsat 36C
  • Express AT1
  • Express AT2

Вони покривають сигналом різні частини Росії, Африки, Азії та Близького Сходу. 

Супутники Eutelsat 36A і 36B належать французькій корпорації. Eutelsat 36С, Express AT1 і AT2 перебувають в її управлінні, але їх власником є російський уряд. Останні два розпочали роботу у 2014 році – після незаконної анексії Росією Криму.

Що транслюють французькі супутники?

До базового пакета «Триколор» і «НТВ Плюс» входить понад 150 російських каналів. Чільне місце серед них займають інформаційні, а точніше дезінформаційні:

  • Первый канал
  • Россия 1
  • Россия 24
  • НТВ
  • РЕН-ТВ
  • RT
  • Звезда (канал Міністерства оборони РФ)
  • 5 канал
  • ТВЦ
  • ОТР
  • Москва 24
  • Мир
  • Известия
  • Спас (канал Російської православної  церкви)

Завдяки сигналу французького супутника доступ до цих телеканалів мають десятки мільйонів росіян. Оператори обслуговують понад 13 млн домогосподарств у РФ.

Доступу до альтернативної інформації у них більше немає: російські оператори виключили зі своїх пакетів вісім міжнародних каналів: BBC World, CNN, Deutsche Welle, Euronews (російською мовою), France 24, NHK World, RAINews 24 і TV5 Monde

Але справа не лише в Росії. 

Серед абонентів «Триколор» є й громадяни України – жителі прикордонних регіонів, де немає якісного сигналу українського телебачення, але є «сірий» ринок російських декодерів. 

Супутник Eutelsat росіяни використовують для мовлення на окупованих територіях, зокрема, для трансляції таких «регіональних» телеканалів як «Первый крымский», «Луганск 24», «Таврия ТВ».

Завдяки Eutelsat триває супутникова трансляція російських інформаційних каналів на іноземну аудиторію. Зокрема, канал RT Arabic, якому на відміну від своїх «родичів» RT France, RT UK і RT DE, вдалося уникнути європейських санкцій, безперешкодно транслюється на Північну Африку та Близький Схід.

Через супутники люксембурзької компанії SES відбувається трансляція російських телеканалів в Індії та Південній Африці.

Чому це досі працює і як це зупинити?

Співробітництво з росіянами дозволяє Eutelsat заробляти десятки мільйонів євро щорічно. За даними організації «Репортери без кордонів», у 2020 – 2021 роках робота на російському ринку принесла французькій компанії 76 млн євро. 

У відповідь на закиди щодо аморальності такого партнерства компанія посилається на власну «Хартію етики» – корпоративний документ, ухвалений у 2014 році. Ним передбачено «нейтральність до змісту мовлення». Тобто, Eutelsat не втручається в роботу операторів супутникового мовлення, якщо немає відповідних рішень державних регуляторів.

Після запровадження французьким регулятором ARCOM санкцій проти франкомовного RT France та російськомовного «НТВ Мир», ретрансляцію цих каналів у країнах ЄС через супутники Eutelsat було припинено.

У вересні «Репортери без кордонів» звернулися до ARCOM (Управління аудіовізуальних і цифрових комунікацій Франції) з вимогою заборонити Eutelsat ретрансляцію «Первого канала», «НТВ» і «Россия 1» як ключових рупорів російської воєнної пропаганди і дезінформації. «Репортерів» підтримала неприбуткова організація «Комітет Дені Дідро» та Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення. Український регулятор ще на початку повномасштабного вторгнення звернув увагу голови Європейської Комісії Урсули фон дер Ляєн та верховного представника ЄС з питань закордонних справ і політики безпеки Жозепа Борреля на небезпеку ретрансляції російської пропаганди операторами Eutelsat і SES.

Активісти «Комітету Дені Дідро» та «Репортерів без кордонів» проводять пікети офісу Eutelsat в Іссі-ле-Муліно під Парижем з вимогами припинити співробітництво з «Триколор» і «НТВ Плюс». 

Фото: The Denis Diderot Committee

Вони також зареєстрували петицію до політичного керівництва Франції та Європейського Союзу з вимогою зупинити сприяння розповсюдженню російської пропаганди. Підписати її можна за посиланням

Чи є альтернатива російській пропаганді на французькому супутнику?

«Комітет Дені Дідро» пропонує замінити російські пропагандистські телеканали на супутнику російськомовними каналами, що подають неупереджену інформацію. Цю нішу могли б зайняти міжнародні мовники «Настоящее время», Euronews, естонський ETV+, або ж іномовлення російською: Deutsche Welle (Німеччина), «Голос Америки» (США), FreeДом (Україна). Автори ідеї вважають, що це допоможе росіянам вийти з інформаційної ізоляції та знизити рівень підтримки воєнних авантюр Кремля населенням РФ.

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Total
0
Shares

Пов'язані статті