Три роки Центру стратегічних комунікацій: головні досягнення та плани на майбутнє

Навігація та корисні матеріали

31-го березня 2024 року Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки святкує свій третій день народження

Ми раді поділитись своїми досягненнями за цей час.  Команді Центру вдалось побудувати ефективну систему реагування на інформаційні загрози, здобути довіру мільйонів українців, налагодити тісну співпрацю з ГО і міжнародними партнерами та створити багато успішних кейсів у сфері розбудови стратегічних комунікацій.

Розвиток стратегічних комунікацій:
Одним з ключових напрямків діяльності Центру є підтримка стратегічних державних комунікацій. За три роки своєї роботи, Центр активно сприяє формуванню єдиної державної позиції – “one voice policy” – щодо ключових процесів в Україні. Серед конкретних заходів у цьому напрямку:

1. Форум Kyiv Stratcom – щорічна подія, яка в березні 2024 року відбулася вже втретє. Форум збирає фахівців з України та партнерів з країн НАТО у Східній Європі. Kyiv StratCom Forum – це майданчик для міжнародних дебатів та координації зусиль. Цей захід є найбільшою оффлайн подією Центру стратегічних комунікацій.

Особливість заходу – обговорення нагальних викликів у сфері інформаційних загроз та дезінформації та пошук спільних рішень для їхнього подолання на всіх рівнях  – від міжнародних партнерів і держави до суспільства. Центр розуміє цінність єдиного експертного середовища для ефективної співпраці, тож проведення Форуму – вклад у його підтримку.

2. Створення та розсилка щоденного меседж-боксу «Основні позиції інформаційного реагування». Принцип цього документу: «пояснюємо складні речі простими словами». Меседж-бокс задає комунікативну рамку щодо основних подій та інформаційних приводів у контексті російсько-української війни і спрямований на розбудову стійкості суспільства та міжнародної підтримки України. Матеріали меседж-боксу відповідають державній політиці «єдиного голосу». В їх основу покладені офіційні повідомлення, крім того, до верифікації залучені представники МКІП, МЗС та МО УКраїни. Документ виходить українською та англійською мовами. Аудиторія меседж-боксу: органи державної влади, медіа, дипломатичні установи, організації громадянського суспільства та української діаспори. Присутність у списку розсилки виключно на добровільній основі. Передбачена форма зворотного зв’язку. «Основні позиції інформаційного реагування» стабільно виходять протягом двох років повномасштабної війни. 

3.  Проведення комунікаційних кампаній для внутрішньої та зовнішньої аудиторії

Окремий напрям роботи Центру стратегічних комунікацій – проведення інформаційних кампаній, як в Україні, так і за кордоном. Приведемо лише кілька прикладів.

Так, на внутрішню аудиторію проведено всеукраїнську комунікаційну кампанію «Незламні, бо єдині». В її рамках знято 10 історій українців, які своєю справою допомагають іншим та роблять усе, щоб наблизити перемогу.

м. Миколаїв

Ролики транслювались на телеканалі Суспільне (більше ніж 510 тис. охоплення), на носіях зовнішньої реклами (2,5 млн контактів, OTS – opportunity to see), на екранах потягів Укрзалізниці – «Інтерсіті» та у соцмережах (більше ніж 1,3 млн переглядів). Загалом, кампанія охопила понад 6, 5 унікальних користувачів.

До просування кампанії долучались лідери думок: Олександр Педан, Тоня Матвієнко, Джамала, KALUSH, Alyona alyona, Олександр Терен та інші, та експерти з різних галузей: Сергій Жадан, Наталя Кривда, Макс Колесніков, Інна Поперешнюк, Юрій Гудименко та інші.

Інформація поширювалась і через медіа: в рамках спецпроекту з «Українською правдою. Життя», опубліковані тести «Яка вона, твоя єдність?» на платформі The Village та інші. Всього 80 виходів.

Приклад інформаційної кампанії на іноземну аудиторію: в Німеччині Центр пояснював, що собою являє концепція «Russkiy Mir» (die russische Welt) – а саме, що це реваншистська ідея відновлення Росії до кордонів СРСР/російської імперії, яка виправдовує війну проти України та воєнні злочини російської армії. 

Для цього в Берліні, напроти посольства РФ, була встановлена спеціальна інсталяція та зроблений  спецвипуск друкованої «газети» «Russkiy Mir». Інформація про кампанію, яка тривала протягом 9 місяців, розміщувалась в 17 німецьких національних та регіональних газетах (Der Tagesspiegel, T-Online, BILD.de, der Spiegel, FAZ, Berliner Zeitung, Kurier тощо). 

Опубліковано 19 статей. В результаті за результатами кампанії, мо отримали 40 млн контактів у медіа.

В рамках співпраці з регіонами, для мешканців звільнених і прифронтових територій відповідна інформаційна кампанія включала 12 відеоексплейнерів на основі матеріалів проєкту Центру – Dovidka.info (про нього – далі). 

Відповідні ролики транслювались на ресурсах СТБ, Нового каналу, ICTV, Youtube Fakty ICTV, Facebook Fakty ICTV.

Співпраця з громадянським суспільством:

Центр стратегічних комунікацій активно співпрацює з інститутами громадянського суспільства, які працюють в сфері в стратегічних комунікаціях, протидії дезінформації та медіаграмотності. Партнерство включає спільні ініціативи, семінари та проекти з метою об’єднання зусиль української держави та громадянського суспільства в боротьбі з дезінформацією.

Крім того, Центр  систематично організовує та проводить  спільно із партнерами  з громадських організацій та інших урядових інституцій брифінги, «круглі столи» та конференцій на актуальні теми. Тільки за 2023 рік Центр провів понад 20 таких заходів, до них, зокрема, належить Міжнародна конференція до 105-річчя проголошення Республіки Горців Північного Кавказу, або пресмарафон – спільно із ГУР, СБУ, МЗС та Центром нацспротиву, щодо ситуації на тимчасово окупованих територіях. Спільно з партнерами, Центр підготував вуличні банерні виставки «Рашизм це…» та «10 років агресії – 10 років спротиву», які демонструються в Києві та інших містах України. На матеріалах виставки «Рашизм це…» підготовлена інформаційна брошура. Всі виставки і брошури доступні в онлайн форматі на ресурсах Центру.

Протидія дезінформації:

З самого моменту утворення Центру, боротьба з дезінформацією стала ключовим напрямом його діяльності і набула особливої актуальності у зв’язку із зростанням кількості інформаційних атак під час повномасштабного вторгнення Росії у 2022 році. 

Команда моніторингу та аналітики визначають основну стратегію протидії ворожій дезінформації: експерти Центру систематично відстежують цілі дезінформаційних кампаній, виявляють інформаційні загрози, та слідкують за російською пропагандою не лише в Україні, а й за її межами. На основі цих висновків Центр публікує власні дослідження, моніторинги, аналітично-публіцистичні матеріали, та дайджести російської пропаганди. 

Одним із ключових досліджень аналітичної команди є «Геноцидна риторика російського режиму»,  яка підтверджує, що елементи геноцидної риторики притаманні не лише учасникам пропагандистських ток-шоу та адміністраторам Telegram-каналів, але також і представникам російської влади і є системною у політиці Росії.  Це дослідження буде використане в розслідуваннях ОГУ та притягненні російських пропагандистів та інших осіб до відповідальності. 

На основі щоденних дайджестів російської пропаганди, які Центр готує вже протягом двох років, видано збірник «Як російський інформаційний корабель пішов на… Фейки та наративи пропаганди під час повномасштабної війни». Це книга-хроніка інформаційної війни, в якій день за днем висвітлюється перебіг протистояння на тлі подій на фронті, в економіці та у дипломатичній сфері. Збірник дозволяє відтворити динаміку російської пропаганди та дезінформації, а також виокремити її магістральні теми. Видання готувалося не лише для історії, але й для правоохоронних органів, які займаються розслідуваннями злочинів росіян – вони ляжуть в основу справ проти російських пропагандистів.

Комунікації та диджитал-напрямок:

З початком повномасштабного вторгнення канали Центру, зокрема Telegram та Facebook, стали одними із найпопулярніших джерел офіційних новин для українців. Ці канали отримали довіру через офіційну та перевірену інформацію. Пости SPRAVDI цитуються провідними українськими медіа та представниками влади.

Комунікаційний напрямок спрямований на розбудову мережі каналів на соціальних мережах для охоплення якнайбільшої аудиторії. За три роки Центр зібрав на всіх своїх платформах понад 350 тисяч читачів та глядачів, отримавши понад 770 мільйонів переглядів публікацій в Telegram, понад 150 мільйонів показів на англомовному Twitter-акаунті, понад 50 мільйонів охоплень у Facebook та Instagram, а також понад 17 мільйонів переглядів на YouTube-каналі SPRAVDI.

У 2021 році Центр розпочав свою роботу з сайтом Spravdi, сторінкою у Facebook та англомовним акаунтом в Twitter. На початку 2022-го року команда Центру запустила Telegram-канал Spravdi, який став одним з головних джерел верифікованої інформації для українців у перші місяці повномасштабного вторгнення.

За 2022-й рік диджитал Центру приріс cторінкою у Instagram, яка налічує сьогодні вже майже 50 тисяч підписникив, і каналом оперативного інформування у Viber. Згодом до нашої лінійки каналів додались Threads, WhatsApp і TikTok.

Також у 2023 році Центр стратегічних комунікацій запустив оновлений сайт з покращеним дизайном та розширеними можливостями. Тепер уся інформація про нашу діяльність зібрана в одному місці: ґрунтовна аналітика, оперативні спростування фейків, дайджести пропаганди, тренінги та наші посібники і видання.

Команда диджитал-комунікацій Центру запустила “Spravdi Bot” для ефективного виявлення інформаційних атак на Україну, який дозволяє отримувати повідомлення про фейки від читачів. Тільки за перші місяці роботи Центр отримав більше 1000 сигналів та опрацював більшість з них.

Саме завдяки повідомленням у бот Центру вдалось викрити російську кампанію з пропозиціями зливати позиції Сил оборони та попередити українців про небезпеку.

Освітній напрямок: 

Запуск «Школи протидії дезінформації» одне із найважливіших досягнень Центру стратегічних комунікацій у сфері освіти. Цей навчальний проєкт спрямований на розвиток навичок державних службовців у сфері протидії дезінформації та розбудови стратегічних комунікацій.

У рамках освітнього напрямку Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки протягом періоду з лютого 2022 по березень 2024  було проведено понад 140 тренінгів на всій території України. 

Кількість учасників склала понад 1 500 осіб, зокрема держслужбовців – понад 900, військовослужбовців – 108, та представників інших сфер – 400.

У 2023 році Центр стратегічних комунікацій за підтримки партнерів розпочав проводити індивідуальні тренінгові сесії для обласних військових адміністрацій на теми протидії дезінформації та стратегічних комунікацій. Індивідуальний підхід до роботи з ОВА дозволяє змістовніше пропрацювати комунікаційні виклики кожної з областей. Так, від започаткування цього напрямку вже було проведено тренінгові сесії для 9 областей України, серед яких Дніпропетровська, Одеська, Херсонська, Миколаївська, Хмельницька, Харківська, Житомирська, Рівненська, Закарпатська області. 

Для забезпечення якісного та комплексного проведення освітніх заходів команда Центру разом з партнерами розробляє навчальні матеріали. Зокрема,  державним службовцям вже розроблено:

– Аналітичний посібник «Гібридна війна Росії проти України. Як перемогти на інформаційному фронті»;

– Брошура «10 постулатів стратегічних комунікацій»;

– Посібник «Методологія вимірювання та оцінки стратегічних комунікацій».

Dovidka.info:

У липні 2021 року, усвідомлюючи загрозу з боку Росії та задовго до повномасштабного вторгнення, Центр стратегічних комунікацій випустив брошуру «У разі надзвичайної ситуації або війни» у співпраці з ДСНС, Міноборони, Апаратом Головнокомандувача ЗСУ та громадськими організаціями. Друкована версія, розповсюджена на прифронтових територіях у співпраці з Генштабом, складала 150 тисяч екземплярів.

Вже 23 лютого 2022 року відбулася презентація оновленої версії брошури у форматі збільшеного довідника та веб-сайту Dovidka.info. Лише наступного дня сайт відвідало близько 200 тисяч людей. Нині його охоплення – 13 мільйонів. Сайт повністю оновлений і на ньому постійно публікуються нові інструкції з безпеки.  Найбільша кількість переглядів у матеріалу про те, як російському солдату здатись в полон ЗСУ – 4 млн.

Крім сайту та довідника у форматі PDF, проєкт Dovidka.info представляє собою  чат-боти у Viber та Telegram, сторінки в Instagram, серію експертних відео в YouTube, та понад 40 анімованих роликів з інструкціями з безпеки. Ці ролики транслюють у вагонах Укрзалізниці та метро Києва і Харкова, а також в ефірі національного телемарафону.

Проєкт зосереджує експертні поради для українців з приводу дій у різних ситуаціях. Dovidka.info став універсальним інструментом – довідником, що містить відповіді на усі питання, котрі турбують під час війни. 

Важливий продукт платформи – це проєкт із перевірки чат-ботів Ботчекер на сайті Dovidka.info, в якому Центр стратегічних комунікацій об’єднав зусилля різних профільних установ, таких як Держспецзв’язок, Мінцифри та Кіберполіція. Завдяки запуску чат-ботчекера вдалося заблокувати декілька тисяч фейкових каналів, а база постійно оновлюється та актуалізується.

Спільно з Центром Національного спротиву  стартував проєкт для прикордонних і прифронтових областей Dovidka.info Cпротив. Ним ми хочемо показати, що спротив буває різним. Бути в безпеці і захистити себе і родину – це теж спротив. Бути обачним в інтернеті – теж спротив.  У рамках цього проєкту готуються тренінги в регіонах, подкасти, анімаційні-ролики, друкуються брошура з порадами, постери, борди, ліфлети та інші роздаткові матеріали. Географія проєкту: Харківська, Сумська, Дніпропетровська, Херсонська, Миколаївська, Чернігівська та Волинська області. Наразі короткі аудіоролики вже звучать на радіостанціях в прифронтових і прикордонних регіонах. 

Співпраця з Big Tech 

Від початку повномасштабного вторгнення Центр активно комунікував з Big Tech компаніями США (Google, Twitter, LinkedIn і Meta (Facebook та Instagram)). В ході співпраці Центр розвивав механізм реагування на повідомлення та профілі, що поширюють дезінформацію чи небезпечні наративи стосовно України. Зокрема, такий механізм активно підтримувався стосовно профілів у Facebook та Instagram, які поширюють мову ворожнечі, пропагують війну та видають себе за українські державні установи та посадовців. Центр також передавав інформацію стосовно підозрілих рекламних повідомлень у Facebook та Instagram, зокрема рекламних повідомлень, що просувають мову ворожнечі чи дезінформацію.  Крім цього, ЦСК напрацював та надіслав Big Tech «білий список» надійних джерел (українською та англійською мовами). Білий список виділяє як офіційні державні джерела на національному та регіональному рівнях, так і представників ЗМІ, організацій громадянського суспільства та лідерів громадської думки.

Міжнародна співпраця

За два роки Центр налагодив активну співпрацю з міжнародними організаціями, іноземними державними структурами в Україні та закордонними партнерами, що займаються стратегічними комунікаціями та протидією дезінформації. Таке партнерство дозволяє перебирати найкращий досвід і практики в моніторингу, аналізі та оцінці інформаційних загроз, а також оперативно обмінюватися даними про інформаційні атаки Росії, адже інфопростір України та інших держав пов’язані та взаємозалежні. Таким чином, Центр допомагає закордонним партнерам формувати дебанкінги та предебанкінги російської дезінформації за кордоном.


Протягом трьох років своєї діяльності, Центр стратегічних комунікацій досяг статусу регіонального лідера серед аналогічних державних установ. Наприклад, суміжні країни, такі як Молдова, виявляють зацікавленість у створенні аналогічних інституцій і запрошують представників Центру для обміну досвідом. Під час свого візиту до Києва, Високий представник ЄС із зовнішньої політики Жозеп Боррель відзначив: 

«Ми повинні вести цю боротьбу та перемогти в ній, оскільки це стосується не лише території, але й людей… Ми повинні створювати та підтримувати організації, подібні до тієї, яку я щойно відвідав – Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки». У результаті, Центр продовжує активно сприяти розбудові ефективних механізмів комунікації та інформаційної безпеки як на державному, так і на регіональному рівнях».

Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.

Навігація та корисні матеріали

Звіт про орфографічну помилку

Наступний текст буде надіслано до нашої редакції: