Аналітика

Аналіз наративів білоруської пропаганди за 19-26 серпня 2022 року

Навігація та корисні матеріали

Для того, щоб краще зрозуміти білоруську пропагандистську систему, для початку варто пояснити, як вона влаштована і чим відрізняється від аналогічної російської.

У Росії є кілька не пов’язаних між собою медіа-груп – як державних, так і близько пов’язаних з нею, але здебільшого приватних. Усі вони ведуть пропаганду тих самих наративів Кремля, проте роблять це по-своєму, самі формують контент та повістку дня.

У Білорусі все більш централізовано. Є інформагентство БелТА («Білоруське телеграфне агентство»), що належить адміністрації самопроголошеного президента Лукашенка, і газета «СБ. Білорусь сьогодні» (колишня «Радянська Білорусія»), яка також їй належить. Саме цих два ЗМІ визначають усю інформаційну картину в Білорусі: їхні наративи «спускаються вниз» іншим інформагентствам, ЗМІ, телеканалам та радіостанціям. Що стосується суспільно-політичної та економічної інформації державного масштабу, держЗМІ взагалі не мають права використовувати незалежні джерела, а приватним це «дуже не рекомендується».

Таким чином,  щоб моніторити пропагандистські наративи, достатньо використовувати БелТА та «СБ. Білорусь сьогодні», а також періодично дивитися вечірні випуски новин держТВ – рідко, але там буває самостійний креатив.

Які основні пропагандистські меседжі в білоруському інформаційному просторі зустрічались за тиждень 19-26 серпня 2022 року.

Один із головних – те, що через війну в Україні Європа скотилася у перманентну кризу і перестала бути привабливим місцем для життя. Точніше, війна в Україні – свідчення того, що Європа обрала хибну стратегію: не вступати в союз із Росією та Білоруссю, а діяти самостійно. Пропагандистські канали розповідають, що Європа несамостійна і чинить так під тиском США. Мовляв, була б самостійна – жила б добре у дружбі з Мінськом та Москвою. А якщо несамостійна – отримала енергетичну кризу, посуху, кризу з мігрантами, війну в Україні, а скоро – буде голодувати.

Це – відносно нова розробка московських пропагандистів. Лукашенку вона припала до смаку – тепер він намагається показати населенню, що це Європа має бути «відформатована» за білоруським зразком, а не навпаки. 

Деякі наративи, розроблені в Москві, далі «обробляються» на білоруській публіці. Хорошим прикладом є те, як висвітлювалося відкриття «зернового коридору» з України. Все подавалося так, що це Захід вивозить продовольство з України для того, щоб уже взимку українці почали голодувати. 

Показово, що цей наратив дуже розкручувався перед жнивами в Білорусі. А потім він отримав продовження: почала розганятися тема, що зерно, яке вивозиться з України, надходить не в ті країни світу, де голод, а йде на світовий ринок.

При цьому не дається жодного пояснення, чому взагалі українське зерно не має надходити на ринок – це просто гра на емоціях.

Дуже активно білоруська пропаганда використала слова Емманюеля Макрона про «кінець епохи достатку».

Ці слова були відразу підхоплені Лукашенком, а потім і його пропагандистами у різних варіаціях.

Серед інших наративів, пов’язаних з Україною, є постійна спроба створити видимість того, що Україна програє війну. Наприклад, новина про те, що Київ готують до евакуації: 

Сюди ж – постійний передрук російських новин про те, що українці нібито обстрілюють Запорізьку АЕС, різні об’єкти в Донецьку та області, – але при цьому ніколи не повідомляється про обстріл з боку військ РФ.

Ще одна особливість білоруського інформаційного простору минулого тижня у тому, що до нього буквально вторгся Дмитро Медведєв. Білоруські держЗМІ почали активно його не просто цитувати з посиланнями на ТАРС, RT чи РІА, а й самі писати повноцінні нотатки з цитатами Медведєва:

Водночас, у період травня-липня дещо знизився відсоток прямого цитування російських джерел – ТАРС та РІА. Також білоруські держЗМІ почали нейтральніше подавати новини про постачання зброї Україні. Тепер їх дають просто як новини, а не як підтвердження того, що «націоналісти, що засіли у Києві, уклали союз із дияволом».

Однак наполегливо зберігається головний пропагандистський посил: «Україна програє війну». Зокрема, «СБ. Білорусь сьогодні» цитує одного з головних ідеологів «лукашизму», який заявляє: «Спецоперація закінчиться у Чопі».

Денис Стаджі для Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки 

Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.

Навігація та корисні матеріали

Огляд конфіденційності
Центр стратегічних комунікацій

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб ми могли забезпечити вам найкращу взаємодію з користувачами. Інформація про файли cookie зберігається у вашому браузері та виконує такі функції, як розпізнавання вас, коли ви повертаєтеся на наш веб-сайт, і допомагає нашій команді зрозуміти, які розділи веб-сайту ви вважаєте найбільш цікавими та корисними.

Обовʼязкові файли cookie

Обовʼязкові cookie мають бути ввімкнені завжди, щоб ми могли зберегти ваші налаштування для налаштувань файлів cookie.

Якщо ви вимкнете цей файл cookie, ми не зможемо зберегти ваші налаштування. Це означає, що кожного разу, коли ви відвідуєте цей веб-сайт, вам потрібно буде знову ввімкнути або вимкнути файли cookie.

Сторонні куки

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Звіт про орфографічну помилку

Наступний текст буде надіслано до нашої редакції: