Навігація та корисні матеріали
У липні російські пропагандистські ресурси почали розповсюджувати «соціальну рекламу» зі слоганом «Поверни Україну собі». Ролик знятий українською мовою із російськими субтитрами, у кадрі регулярно з’являються українські прапори. Отже, ролик вочевидь орієнтований на українську аудиторію.
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки проаналізував меседжі, закладені в цьому відео, цільову аудиторію, на яку він орієнтований, та канали розповсюдження.
Цільова аудиторія
Відео створене з використанням прийомів маркетингу і політичних технологій і є дуже схожим на політичну рекламу. Актори, які знялися в ньому, мають уособлювати різні соціальні групи. Щоб глядач побачив у ролику себе, своїх близьких, друзів і знайомих. У відео фігурують три жіночих і два чоловічих персонажі:
- дівчина («Балерина»)
- чоловік похилого віку («Бібліотекар»)
- чоловік середнього віку («Комерсант»)
- жінка похилого віку («Вірянка»)
- жінка середнього віку («Онука переможця»)
Ролик розрахований на максимальне охоплення різних демографічних і соціальних груп.
«Балерина» має розглядатися як «своя» для молоді та підлітків, особи середнього віку мають побачити в ній впізнаваний образ дитини, яка потребує захисту.
«Бібліотекар» і «Вірянка» орієнтовані одночасно на пенсіонерів, інтелігенцію та прибічників Московського патріархату, а також уособлюють образ похилих батьків, які так само потребують захисту.
«Комерсант» уособлює умовний середній клас: підприємців, посадовців тощо.
«Онука переможця» ‒ типова жінка середнього віку, матір, дружина тощо.
Російська культура, церква, 9 травня та інші емоційні гачки
Крім використання архетипічних образів дітей та батьків, автори ролику використали інші емоційні гачки для спекуляцій на почуттях аудиторії та просування меседжу про перебування українців і росіян у спільному культурному просторі:
- «Велика російська культура». Її уособлюють томик Пушкіна в руках «Бібліотекаря», який стоїть на фоні величезної книжкової полиці, цитата з поеми Пушкіна «Полтава» та «Лебедине озеро» Чайковського. Ця музика є акомпанементом до танцю «Балерини» і звучить протягом усього відео;
- «Велика Перемога». За цей гачок відповідає «Онука переможця», яка перебирає коробку з фотографіями та нагородами. Примітно, що до артефактів часів Другої світової потрапила і георгіївська стрічка, яка як атрибут 9 травня Росія почала просувати з 2008 року;
- «Спільна віра». «Вірянка» з іконою уособлює московське православ’я, яке за версією російської пропаганди «зазнає гонінь» в Україні;
- Російські друзі та родичі, спільний позитивний емоційний досвід. Як гачок використано фото усміхнених вболівальників з українським та російським прапорами на футбольному матчі, яке з ностальгією розглядає «Комерсант».
«Братні народи», «чужа війна» та інші меседжі
Намагаючись увійти в довіру до цільової аудиторії та використовуючи емоційні гачки, автори відеоролику просувають такі меседжі:
- російська культура є рідною для українців, так само як і для росіян;
- прибирання російських символів з публічного простору (зокрема демонтаж пам’ятників) ‒ це ініціатива влади, а не громадян. І це насильство уряду над громадянами, адже російська культура є рідною для українців;
- суспільна напруга навколо УПЦ МП та слідчі дії щодо її представників ‒ інспіровані урядом «релігійні гоніння»;
- уряд хоче воювати з Росією і проводить насильницьку мобілізацію, а українці хочуть дружити з росіянами «як і раніше», святкувати радянські свята, вшановувати російських письменників тощо;
- влада перетворила Україну на колонію Заходу.
Всі ці меседжі є частиною російських пропагандистських наративів про «братні народи / один народ», «зовнішнє управління» в Україні та безпричинну «русофобію» української влади.
Ключовим посилом реклами є протиставлення уряду і громадян в умовах війни. У слоган «Поверни Україну собі» «зашито» заклик повалення влади та повернення України до російської зони впливу. Слоган «Ти не один» апелює до повернення впевненості деморалізованим прибічникам Росії в Україні, є закликом до їх об’єднання. Очевидним є розрахунок на його ефективність через те, що він добре знайомий українцям як слоган телеканалу «1+1».
Канали поширення
У мережі ролик з’явився 5 липня. Одним з перших його опублікував пропагандист Руслан Осташко у своєму Telegram-каналі.
Для розповсюдження відео були задіяні такі канали:
- Telegram-канали російських пропагандистів;
- російські сайти, створені для окупованих територій;
- пропагандистські пабліки у російських соцмережах «Вконтакте» і «Одноклассники»;
- нерозкручені Youtube-канали антиукраїнського спрямування (з характерними назвами «Холоп и барин», «Кондиционеренко»).
Зокрема відео опублікував кореспондент російського телеканалу ТВЦ в окупованому Криму Микита Васильєв.
А співробітник очолюваного Костянтином Затуліним Інституту країн СНД Олександр Дудчак повідомив, що ролик зняли в Росії для українців.
Один з каналів, що поширив відео, додав наприкінці заклик записуватися в МОА ‒ «Малоросскую освободительную армию». Ця організація позиціює себе як підрозділ українців, що воюють на боці збройних сил РФ.
Наразі все це виглядає як містифікація та косплей «Російського добровольчого корпусу» та «Легіону Свобода Росії» із назвою, запозиченою у «Русской освободительной армии» радянського генерала-колаборанта Власова, який воював на боці Гітлера у Другій світовій війні.
Висновки
При його створенні відео використані наративи та меседжі, якими оперує російська пропаганда і які вже неодноразово використовувалися у пропагандистських телепрограмах, публікаціях тощо. Про російське походження ролика також свідчать канали його розповсюдження. Крім закадрового тексту та кольорів державного прапора, нічого українського в цьому відео немає. Метою створення та поширення ролика є маніпулювання суспільною думкою, провокування штучних конфліктів між українцями, підрив довіри до уряду та поширення капітулянтських настроїв в умовах війни.
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки