«РосЗМІнна монета» для війни: дайджест російської пропаганди за 19 квітня

РФ знову бомбить сама себе і звинувачує в цьому Україну, а «Комсомольськая правда» «ховає» американця Цезаря. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зібрав головні фейки та наративи російської пропаганди за 19 квітня.

  1. OSINT-дослідник викрив чергову «Гляйвіцьку провокацію»
  2. Чому «Перший канал» ніколи не стане CNN
  3. Як ТАСС перекрутив The New York Times
  4. Як пропагандисти препарують відеорепортаж Al Jazeera
  5. Як «Комсомольськая правда» «поховала» Цезаря
  6. Останній бункер для пропагандистів

OSINT-дослідник викрив чергову «Гляйвіцьку провокацію»

Ранок 19 квітня почався з чергового обстрілу армією РФ території…Росії. Цього разу постраждало село Головчине, що у прикордонній з Україною Бєлгородській області. Звісно, були звинувачення на адресу Збройних Сил України, «провину» яких цього разу обтяжувало «застосування реактивних систем залпового вогню «Ураган» із касетними боєприпасами».

Насправді, як з’ясував OSINT-дослідник (Open source intelligence: розвідка по відкритих джерелах. Ред.) Сергій Навроцький, характер розльоту уламків, викладених на фото у місцевих пабліках, свідчить про те, що «приліт був із південного сходу – сходу. Тобто, з боку Козачої Лопані (знаходиться під контролем ЗС Росії) – Бєлгорода. Прилетіло до точки 50.543888, 35.808440», – уточнює він.

Таким чином, із впертістю, гідною кращого застосування, РФ продовжує використовувати власне населення у своєрідній «Гляйвіцькій провокації». В ролі Гляйвіце-1939 у російських військово-пропагандистських постановках тепер виступають Климове у Брянській області або те ж саме Головчине у Бєлгородській.

Але якщо нацистам у 1939 році ця провокація була потрібна, щоб знайти формальний привід для розв’язання війни проти Польщі, то навіщо це зараз робити Росії, яка вже веде війну проти України? Щоб розв’язати Третю світову з колективним Заходом?  При всій повазі до пошкоджених сараїв у Брянській та Бєлгородській областях, Вашингтон має більш привабливі цілі в Росії.

Чому «Перший канал» ніколи не стане CNN

Але російська пропаганда живе у своєму вигаданому світі. Де «українські нацисти не цураються будь-яких засобів для досягнення своїх злочинних цілей». Так, Міноборони РФ заявило про начебто підготовку СБУ на Одещині провокацій з масовими розстрілами мирних жителів, переодягнених карателями у російську форму.

Навіщо це СБУ, на думку військового відомства РФ? Правильно: щоб заздалегідь «підготовлений пул західних ЗМІ мав зафіксувати «безчинства росіян» і негайно та цинічно розкрутити відповідні фейки у пресі».

Насправді, західні ЗМІ так не працюють. Неможливо заздалегідь наприклад, підготувати такий сюжет CNN (до речі, знятий за допомогою Центру стратегічних комунікацій).

Саме тому CNN і вважається світовим медіа у повному сенсі цього слова, а той же «Перший канал» є першим тільки тому, що інших телеканалів в Росії немає. Як би вони не називалися.   

Як ТАСС перекрутив The New York Times 

А про неупередженість західної преси говорить і той факт, що при всій, цілком зрозумілий, симпатії до України цивілізовані ЗМІ віддають перевагу саме неупередженості. Як, наприклад, у випадку з виданням The New York Times. ТАСС з посиланням на нього розповсюдило повідомлення, що у березні «українські сили застосовували касетні боєприпаси під час обстрілу села Гусарівка Балаклійського району Харківської області».

Насправді, Центр стратегічних комунікацій ознайомився з цією публікацією в оригіналі і те, що це саме українська ракета, говориться як «ймовірно». До того ж вказується, що репортери NYT не могли наблизитися до ракет через небезпеку від нездетонованих зарядів, тому лише на відстані, візуально ідентифікували залишки двох з них. 

Як пропагандисти препарують відеорепортаж Al Jazeera 

Натомість, російські «медійники» широко впроваджують недолугі прийоми при використанні сюжетів іноземних ЗМІ. Так, було поширене повідомлення, нібито українські військові ховаються від вогню, пересуваючись у машинах «швидкої допомоги». Про це, на думку пропагандистів, свідчить сюжет корреспондента Al Jazeera, котрий «випадково зняв, як українські вояки виходять із реанімобіля». Це підхопило МЗС РФ і той самий «Перший канал».

Насправді, як пише StopFake, детальний аналіз повного сюжету Al Jazeera, здійснений журналістами бельгійського сайту Knack, вказує на те, що на відео аж ніяк не бойова ситуація, а евакуація мирних жителів з Ірпеня до Києва. За допомогою супутникових знімків та Google Street View також можна точно встановити місце зйомки – поряд зі школою №230 на вулиці Генерала Наумова, 35Б.

За словами репортера Al Jazeera Махмуда Зайбака, людей спочатку вивозять на машинах «швидкої» до передмістя Києва, де для їх прийому підготовлені спеціальні медичні пункти, а потім до центру столиці. В цей час у кадрі видно намет, в який на інвалідному візку закочують евакуйованого (00:59). За словами Зайбака, у цьому процесі медикам також допомагає і українська армія.

Що роблять російські пропагандисти? ідрізають сюжет Зайбака до 21 секунди і волають про те, що «українські нацисти використовують машини з червоним хрестом для своїх злочинних цілей».

Але от незадача: видання The Washington Post опублікувало статтю про евакуацію зі звільненого Ірпеня. Виходячи з візуальних елементів відеорепортажу, який супроводжує статтю, стає зрозуміло, що його було знято в тому ж місці, що й сюжет Al Jazeera. 

Як «Комсомольськая правда» «поховала» Цезаря 

Російські ЗМІ в гарячці своєї інформаційної битви не тільки з українцями, а й НАТОвцями, регулярно «вбивають», «ранять» та «полонять» іноземців, які воюють за Україну. Навіть тоді, коли цього й близько немає. Як у випадку з командувачем Об’єднаного командування сухопутних військ НАТО, генерал-лейтенантом армії США Роджером Л. Клотье-молодшим.

Цього разу цілого генерала вирішили не «полонити», а просто «поховати» звичайного громадянина США Цезаря Квинтана.

І зробити це в новині про те, як у Маріуполі, у виявленому складі військової техніки крім іншого знайшли «документи іноземних найманців». 

«Цей паспорт громадянина США свідчить про те, що він перебував на території України, брав участь в бойових діях у Маріуполі на боці української армії. Він загинув і похований у районі селища Моряків, західна околиця Маріуполя, розповів військовослужбовець Росії із позивним «Керч», — пише «Комсомольская правда».

Насправді, Цезарь був настільки здивований своїм «похованням» у Маріуполі, що дав інтерв’ю The Washington Post, де заявив, що «Це чиста пропаганда!». А його паспорт був просто конфіскований українською поліцією у грудні 2021 року при спробі вивезти свого 2-річного сина з України.

Останній бункер для пропагандистів

І наостанок. Володимир Соловйов (той, що нещодавно бився у сказі після загибелі «Москви» і, на думку багатьох, навіть влаштував «показову порку» міністру оборони РФ Шойгу) так пояснив резонансну заяву голови МЗС РФ Сергія Лаврова телеканалу India Today про те, що «Москва не збирається змінювати «режим» в Києві.

Ось і все, що потрібно знати про цей пропагандистський військово-дипломатичний «русский мир». Але Соловйов та його скажена гоп-компанія (вартістю 17,4 млрд рублів за три місяці), поки не не здогадуються, що саме вони насправді, і стануть першою «росЗМІнною монетою», коли цьому «миру» доведеться сплачувати за рахунками війни.

Їх, на відміну від Лаврова та Шойгу,  до останнього бункера не пустять. 

Total
0
Shares

Пов'язані статті

Читати

Спростовувати російську брехню марно, краще розповідати свою правду. Як ведуть пропаганду Росія, Китай та праві популісти

Пропаганда — це засіб, за допомогою якого можна змусити значну кількість людей повірити у щось — і отримати завдяки цьому політичні вигоди. Багато з моїх колег — журналістів та технологів — стали замислюватися над цим у зв’язку з виборами в США, та пов’язаними з ними темами «фейкових новин» та організованого тролінгу. Моя мета — поєднати цю нову хвилю ентузіазму з історичними та дослідницькими даними.
Читати

Російські маніпуляції 9—15 серпня: обійми з росіянами, смерть «після» вакцини, скарга Медведчука в ЄСПЛ

Як в український інфопростір потрапляють російські наративи — VoxCheck аналізує в рамках спільного проєкту з Центром протидії дезінформації. Це перша публікація, в якій ми зібрали головні наративи проросійських ЗМІ за тиждень 9—15 серпня.