Фейк-помста Росії за Bayraktar-и

Як відреагує Росія на використання ЗС України безпілотників Bayraktar? Це головне питання, яке виникло після ураження українським БПЛА ворожої гармати на території окупованого ОРДО.

Аналіз інформаційного поля свідчить, що ця реакція була здебільшого однотипною: росіяни хоч і по-різному, але публічно засуджували таку різку відповідь ЗСУ. “Вой на болотах” був такий, що це лунає й досі. Крім того, російські інформаційні війська вдалися до спецоперації: зламували українські сайти, розміщували на них дискредитуючі ЗС фейкові повідомлення, а потім “розганяли” їх по російських ЗМІ.  

Центр стратегічних комунікацій спільно з комунікаційною командою головнокомандувача ЗС провели аналіз цієї інформаційної атаки. 

Одразу після залпу Bayraktar по ворожій гарматі, яка обстрілювала населений пункт Гранітне в Донецькій області, українська сторона підкреслила особливості контратаки. А саме, що цей крок:

  • перше бойове використання високоточної зброї – ударного БПЛА
  • демонстрація військової сили ЗС України
  • закономірна відповідь на збройну провокацію 
  • логічний крок після того, як не спрацювали дипломатичні методи врегулювання
  • помста за вбитого окупантами українського воїна
  • і навіть як гуманний акт – бо не використовувались засоби ураження живої сили противника, знищено лише техніку (гармату)

У відповідь російська сторона звинуватила Україну в усіх смертних гріхах: порушенні Мінських угод, застосуванні забороненої зброї, підготовці до подальшої ескалації конфлікту і навіть широкомасштабного “звільнення територій” (тут Ольга Скабєєва проговорилась). А також, що постачання такої високоточної зброї Україні “не сприяє врегулюванню ситуації на Донбасі”. 

 Але поміж цих заяв кидалось у вічі те, що росіяни до кінця не могли повірити в рішучість українських ЗСУ. Навіть глава МЗС РФ Сергій Лавров підкреслював, що “інформація перевіряється”, адже “важко розібратись де правда, а де вигадка”. 

“Ви все брешете”

Підстави цих сумнівів частково стали зрозумілими після ретельнішого аналізу інформполя окупованого Донбасу та Росії. Виявилось, що крім войовничих наративів і “бою в військовий барабан” розповсюджувалось також і спростування: ніякого удару Bayraktar, мовляв, не було. А це була постановка. Мало того, таку заяву приписали міністру оборони України Андрію Тарану.

«Україна ще жодного разу не використовувала у конфлікті на Сході України ударних безпілотників Bayraktar… Відео, яке розповсюджується у ЗМІ – фейк проросійських найманців. На відеозаписі чітко видно, що спрацював заздалегідь закладений інженерний заряд, а не боєприпас безпілотника», — приводиться фейкову цитату не маловідомий сайт “Діалог”.

Центр стратегічних комунікацій зв’язався з редакцією сайту, попросивши уточнити джерело появи такої заяви. У відповідь нам заявили, що таку новину вони не ставили і що їх “зламали”. Пізніше на їх сайті з’явилась відповідна заява, а сам текст новини був переписаний.

Але ця “інформація” уже пішла гуляти по російському сегменту інтернету. Першими її “легалізували” пабліки колаборантів в Telegram, де з’явилось багато публікацій на цю тему.

А згодом вона перекочувала до більш “статусних” пропагандистів: Алєксандр Коц, телеканал “Царьград”, Lenta.ru і тп.

Очевидно, що автором і виконавцем цієї спецоперації могли бути тільки російські спецслужби – почерк дуже схожий на ГРУ ГШ РФ.

Але вона далі не розвинулась, адже стала очевидною абсурдність самого фейку, джерело його публікації було підозрілим, а також широко були розтиражовані очевидні докази (відео, достовірність якого підтверджена). 

Росіяни були готові розвивати напрямок  “українці знову збрехали” і далі, вже на федеральне ЗМІ і телебачення. Зірвала цей план грамотна публічна комунікація українських ЗСУ. І хтось з ворогів, хто розраховував на премію чи хоча б грамоту від начальства, може піти хіба в наряд поза чергою.

Гей-батальйон, злочини проти дітей і ЗСУ в оточенні – повтор старих фейків

Оскільки фейк з Тараном не пройшов, підрозділи ІПСО ворога кинулись творити нові “казочки”. На основі старих наративів. І слідом медіапростір сколихнула ціла серія хакерських атак на українські сайти. 

Спочатку один із ТГ-каналів розмістив посилання на сайт, де зібрали “злочини ЗС проти дітей”.

Згодом цей же ресурс вигадав історію про те, що на базі 80-ої бригади ЗСУ планують створити окремий батальйон “Голубий смерч”, який буде укомплектований тільки геями! Відповідне оголошення було розміщене на зламаному сайті “Ігри нескорених”: спортивному порталі для військовослужбовців, які отримали поранення чи інвалідність.

Наступним (і, здається, не останнім) фейком стало “звернення” українських військових до президента Зеленського з “оточення”. Тим самим реалізована пряма відсилка до “Іловайського котла”. Цей фейк виявився поки що “найуспішнішим”, оскільки його цитувала навіть Ольга Скабєєва в своїй 60-хвилинці ненависті на телеканалі “Россия”.

Таким чином, останні кілька днів спостерігалось проведення типової інформаційно-психологічної спецоперації (ІПСО) Росії. Яка складалася з наступних етапів: 

  • створення фейку (“заява Тарана”, гей-батальйон,  “страждаючи діти” і “полонені військові”);
  • його розміщення на українському ресурсі (через  незаконний доступ до адміністрування сайту);
  • легалізація дезінформації через створення повідомлення в “сірому сегменті” медіа (профілі в Telegram);
  • подальше розповсюдження по російських медіа.

Її мета – дискредитувати військовий успіх України, зупинити підйом морального духу військових ЗСУ і української громадськості після вдалої контратаки. 

Вибір же такого способу – масована атака фейками з боку російських інформаційних військ, пояснюється тим, що арсенал реагування РФ уже досить обмежений. Адже якщо відповідати військовими способами, то тепер від України вже можна отримати Bayraktar-ом по носі. 

Total
30
Shares

Пов'язані статті

Читати

У нас погані новини

Інформація в Інтернеті поширюється не лише за допомогою великих онлайнових ЗМІ та соцмереж. Існує велика та розгалужена екосистема «помийних» сайтів. «Новини» з цих видань часто дуже низької якості або навіть повністю вигадані. При цьому вони збирають понад 50 мільйонів візитів на місяць. Для порівняння, «Українська правда» збирає 15 мільйонів. Щодня новинне сміття читають сотні тисяч людей. За допомогою машинних алгоритмів ми дослідили близько мільйона текстів, що були опубліковані на подібних сайтах протягом року. Читайте нижче, про що ми дізналися.