Навігація та корисні матеріали
Інформаційна зброя є невід’ємною складовою сучасної війни. Вона застосовується противником безперервно з метою впливу на почуття та мотивацію як військових, так і цивільного населення. Кінцевим результатом інформаційних атак і психологічних операцій є дестабілізація в суспільстві, його деморалізація та підштовхування військово-політичного керівництва до помилкових рішень.
Заступниця міністра оборони України Ганна Маляр попередила про активізацію російських інформаційно-психологічних операцій на тлі активних бойових дій у Бахмуті. Ворог намагається використати цю тему, щоб підірвати довіру суспільства до військового командування, спровокувати штучні внутрішні конфлікти, вплинути на морально-психологічний стан українських воїнів та на рішення командирів.
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зафіксував навесні декілька інформаційних хвиль, спрямованих на посилення панічних настроїв в українському суспільстві та знецінення героїчної оборони Бахмута, що триває вже вісім місяців.
11 березня через мережу анонімних сторінок у Facebook було запущено таргетовану на українців рекламу з ключовим меседжем «Битва за Бахмут вже програна».
Паралельно просувалися твердження про те, що Захід вже нібито відмовився підтримувати Україну через тотальну корумпованість уряду. Ця атака була спрямована на створення в українців відчуття безвиході та бажання відмовитися від опору загарбникам.
Більшість сторінок, які розмістили ці повідомлення, були створені на початку березня, а як валюту оплати рекламних послуг у деяких було вказано мексиканський песо. Докази порушення правил спільноти було надано Meta. Адміністрація соцмережі деактивувала цю рекламу та заблокувала сторінки, які її розповсюджували.
У середині березня було зафіксовано посилення активності росіян у TikTok з розповсюдження відео з українськими військовими. Для надання необхідного емоційного забарвлення до роликів додавалася гнітюча фонова музика та підписи з маніпулятивними меседжами. З допомогою цих редагованих відео росіяни просувають такі меседжі:
- Бахмут ‒ це пекло, з якого треба тікати;
- ЗСУ зазнають величезних втрат;
- командири кидають бійців на невдало обраних позиціях;
- бійці не довіряють командуванню тв владі, зневажають їх і не хочуть воювати;
- росіяни застосовують надпотужну зброю, від якої немає захисту.
На поширенні таких відео спеціалізуються низка каналів. Зокрема канал @realno.tresh протягом 15-30 березня виклав 19 роликів, зроблених за одним шаблоном. Найпопулярніший набрав 1,7 млн переглядів.
Канал @info_triger, який до цього викладав флешмоби азійських підлітків, з 14 березня переорієнтувався на українську аудиторію та виклав 14 відео.
Російські пропагандисти не припиняють спроб розпалювати штучні конфлікти в українському суспільстві, зокрема, намагаються налаштувати військових проти цивільних. Протягом 29-30 березня мережа прокремлівських Telegram-каналів розповсюджувала так зване «відео з центру Києва» з підписом «Навіщо це все, навіщо ми воюємо за Бахмут, Херсон?». Авторка відео дійсно висловлювала обурення поведінкою юнаків. Але наведену вище цитату не озвучувала.
29-30 березня російські медіа та мережа прокремлівських Telegram-каналів і пабліків у соцмережах активно розповсюджували перекручену цитату президента України Володимира Зеленського про Бахмут з інтерв’ю Associated Press. Глава держави заявив: якщо ЗСУ залишать Бахмут, то це буде для України «більше політичною, ніж тактичною поразкою». А Путін намагатиметься «продати» свою перемогу Заходу, Китаю, росіянам та Ірану.
У цих словах пропагандисти «побачили» впевненість Зеленського у поразці України та готовність до компромісів з Кремлем. Російській аудиторії це пред’явили як доказ слабкості України та її керівництва, а українській ‒ як чергову «зраду».
За допомогою таких маніпуляцій та відвертої брехні росіяни намагаються тиснути на больові точки українського суспільства, апелювати до емоцій та придушувати критичне мислення. Кінцева мета ворога ‒ зниження здатності України до опору агресії через підрив єдності та деморалізацію громадян.
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки