«Навіщо ми воюємо за Бахмут?!» Як російська пропаганда намагається деморалізувати українців

Навігація та корисні матеріали

Інформаційна зброя є невід’ємною складовою сучасної війни. Вона застосовується противником безперервно з метою впливу на почуття та мотивацію як військових, так і цивільного населення. Кінцевим результатом інформаційних атак і психологічних операцій є дестабілізація в суспільстві, його деморалізація та підштовхування військово-політичного керівництва до помилкових рішень. 

Заступниця міністра оборони України Ганна Маляр попередила про активізацію російських інформаційно-психологічних операцій на тлі активних бойових дій у Бахмуті. Ворог намагається використати цю тему, щоб підірвати довіру суспільства до військового командування, спровокувати штучні внутрішні конфлікти, вплинути на морально-психологічний стан українських воїнів та на рішення командирів.

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зафіксував навесні декілька інформаційних хвиль, спрямованих на посилення панічних настроїв в українському суспільстві та знецінення героїчної оборони Бахмута, що триває вже вісім місяців.

11 березня через мережу анонімних сторінок у Facebook було запущено таргетовану на українців рекламу з ключовим меседжем «Битва за Бахмут вже програна». 

Паралельно просувалися твердження про те, що Захід вже нібито відмовився підтримувати Україну через тотальну корумпованість уряду. Ця атака була спрямована на створення в українців відчуття безвиході та бажання відмовитися від опору загарбникам. 

Більшість сторінок, які розмістили ці повідомлення, були створені на початку березня, а як валюту оплати рекламних послуг у деяких було вказано мексиканський песо. Докази порушення правил спільноти було надано Meta. Адміністрація соцмережі деактивувала цю рекламу та заблокувала сторінки, які її розповсюджували.

У середині березня було зафіксовано посилення активності росіян у TikTok з розповсюдження відео з українськими військовими. Для надання необхідного емоційного забарвлення до роликів додавалася гнітюча фонова музика та підписи з маніпулятивними меседжами. З допомогою цих редагованих відео росіяни просувають такі меседжі:

  • Бахмут ‒ це пекло, з якого треба тікати;
  • ЗСУ зазнають величезних втрат;
  • командири кидають бійців на невдало обраних позиціях;
  • бійці не довіряють командуванню тв владі, зневажають їх і не хочуть воювати;
  • росіяни застосовують надпотужну зброю, від якої немає захисту.

На поширенні таких відео спеціалізуються низка каналів. Зокрема канал @realno.tresh протягом 15-30 березня виклав 19 роликів, зроблених за одним шаблоном. Найпопулярніший набрав 1,7 млн переглядів. 

Канал @info_triger, який до цього викладав флешмоби азійських підлітків, з 14 березня переорієнтувався на українську аудиторію та виклав 14 відео.

Російські пропагандисти не припиняють спроб розпалювати штучні конфлікти в українському суспільстві, зокрема, намагаються налаштувати військових проти цивільних. Протягом 29-30 березня мережа прокремлівських Telegram-каналів розповсюджувала так зване «відео з центру Києва» з підписом «Навіщо це все, навіщо ми воюємо за Бахмут, Херсон?». Авторка відео дійсно висловлювала обурення поведінкою юнаків. Але наведену вище цитату не озвучувала.

29-30 березня російські медіа та мережа прокремлівських Telegram-каналів і пабліків у соцмережах активно розповсюджували перекручену цитату президента України Володимира Зеленського про Бахмут з інтерв’ю Associated Press.  Глава держави заявив: якщо ЗСУ залишать Бахмут, то це буде для України «більше політичною, ніж тактичною поразкою». А Путін намагатиметься «продати» свою перемогу Заходу, Китаю, росіянам та Ірану.  

У цих словах пропагандисти «побачили» впевненість Зеленського у поразці України та готовність до компромісів з Кремлем. Російській аудиторії це пред’явили як доказ слабкості України та її керівництва, а українській ‒ як чергову «зраду».

За допомогою таких маніпуляцій та відвертої брехні росіяни намагаються тиснути на больові точки українського суспільства, апелювати до емоцій та придушувати критичне мислення. Кінцева мета ворога ‒ зниження здатності України до опору агресії через підрив єдності та деморалізацію громадян. 

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.

Навігація та корисні матеріали

Огляд конфіденційності
Центр стратегічних комунікацій

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб ми могли забезпечити вам найкращу взаємодію з користувачами. Інформація про файли cookie зберігається у вашому браузері та виконує такі функції, як розпізнавання вас, коли ви повертаєтеся на наш веб-сайт, і допомагає нашій команді зрозуміти, які розділи веб-сайту ви вважаєте найбільш цікавими та корисними.

Обовʼязкові файли cookie

Обовʼязкові cookie мають бути ввімкнені завжди, щоб ми могли зберегти ваші налаштування для налаштувань файлів cookie.

Якщо ви вимкнете цей файл cookie, ми не зможемо зберегти ваші налаштування. Це означає, що кожного разу, коли ви відвідуєте цей веб-сайт, вам потрібно буде знову ввімкнути або вимкнути файли cookie.

Сторонні куки

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Звіт про орфографічну помилку

Наступний текст буде надіслано до нашої редакції: