Китайсько-тайванський конфлікт та російська агресія проти України: про спільне і відмінне

Навігація та корисні матеріали

У суботу 13 січня на Тайвані відбудуться президентські та парламентські вибори. За посаду голови держави змагатимуться три кандидати, два з яких представляють провідні політичні сили республіки – Демократичну прогресивну партію та Гоміндан.

До виборів на Тайвані прикута увага міжнародної спільноти, адже їх результати можуть вплинути на рішення Китайської Народної Республіки про збройне вторгнення на острів. А це неминуче потягне за собою втручання США і початок нової регіональної війни, за масштабами співставної з російсько-українською.

Пояснюємо, що є спільного, і що відмінного у конфліктах між Москвою та Києвом і між Пекіном та Тайбеєм.

Риторика про возз’єднання

Лідер КНР Сі Цзіньпін постійно заявляє, що Тайвань – невід’ємна частина Китаю, а тому возз’єднання острова з материковою частиною є неминучою перспективою і головним національним інтересом. Зі слів Сі Цзіньпіна можна зрозуміти, що «повернення» Тайваню має відбутися ще за його каденції на посаді. Пекін демонструє готовність вирішити «тайванське питання» збройним шляхом і наголошує на своєму праві вдатися до військових методів.

Така поведінка дуже нагадує путінську риторику про відсутність підстав для незалежності України, про росіян і українців як один народ, і про право Москви розпоряджатися долею Києва. Чіткі аналогії в пропаганді Москви та Пекіна створюють спокусу для ототожнення також причин і характеру двох конфліктів у різних куточках планети. Прихильники українців і тайванців часом представляють їх як народи, які однаково борються за свободу від загарбницьких імперій. Противники натомість зображають Україну і Тайвань бунтівними провінціями та маріонетками Заходу у глобальному протистоянні.

В обох випадках ототожнення кейсів України та Тайваню некоректне, адже між двома країнами є принципові відмінності з точки зору міжнародного права, історії та внутрішньополітичної ситуації.

Тайвань – це Китай, а Україна – не Росія

Теза про один народ і навіть про одну країну з певними застереженнями може вважатися справедливою, коли йдеться про сусідів по обидва боки Тайванської протоки.

Офіційна назва держави на Тайвані – Республіка Китай. По суті, це вцілілий уламок держави, утвореної у 1912 році внаслідок Сіньхайської революції проти Китайської імперії Цин. Після поразки у громадянській війні з комуністами, які проголосили Китайську Народну Республіку, в 1949 році влада Республіки Китай евакуювалася на острів Тайвань.

Існування двох Китаїв повторює ситуацію з двома німецькими державами (ФРН і НДР) до 1990 року, або з двома Кореями нині (Республікою Кореєю та КНДР). Різниця полягає у співвідношенні населення і території: «материкова» Китайська Народна Республіка – це 1,4 мільярда мешканців на площі 9,5 мільйонів квадратних кілометрів, а острівна Республіка Китай – 23 мільйони людей і 36 тисяч квадратних кілометрів відповідно.

Влада Тайваню, принаймні формально, так само претендує на територію материкового Китаю, як і КНР – на острів. Однак об’єктивно «возз’єднання» більш імовірне під егідою комуністичної КНР, а такий сценарій не влаштовує більшість тайванців.

Відносини між Києвом та Москвою принципово інші. Україна не вважає себе «альтернативною Росією» і не претендує на російські території.

Хто такі тайванці?

Історично острів Тайвань був населений народами австронезійської мовної сім’ї, спорідненими з корінним аборигенним населенням Австралії та Океанії. Наприкінці 17 ст. Тайвань захопила імперія Цин, і з того часу острів став об’єктом китайської колонізації. Нині понад 96% населення Тайваню – етнічні китайці, з яких приблизно 10% – нащадки біженців з материкового Китаю під час громадянської війни та після перемоги в ній комуністів.

В етнічному і мовному сенсі тайванські китайці дещо відрізняються від материкових. Це пов’язано із загальним культурним і діалектним різномаїттям китайського народу, що є найчисельнішим у світі. Певний відбиток наклав також понад 70-річний досвід проживання в де-факто різних державах, одна з яких є комуністичною, а інша обрала західний тип політичної та економічної системи.

Серед тайванців й досі тривають складні процеси пошуку національної ідентичності. Протягом 1949-1993 років островом беззмінно керувала партія Гоміндан, яка програла комуністам громадянську війну на материку, а на Тайвані була головним провідником ідеї єдиного Китаю. Пізніше під тиском опозиції, на Тайвані відбулася демократизація і тепер Гоміндан періодично поступається на виборах новій політичній силі – Демократичній прогресивній партії. Остання обережно просуває ідею відмови від «китайської спадщини» і проголошення нової незалежної держави Тайвань.

На відміну від тайванців з китайцями, відмінність між українцями та росіянами – це науковий і політичний факт. Українці мають власну мову, самобутню культуру та національну ідентичність. Саме намагання Кремля знищити інакшу від російської українську ідентичність є найбільш драматичною обставиною агресії, яка надає їй геноцидного характеру.

Міжнародне право

З 1971 року Республіка Китай – не є членом ООН. Того року Генеральна асамблея організації проголосувала за передачу китайського мандату від Тайбея Пекіну, включно з кріслом постійного члена у Раді Безпеки. Спроби Тайваню повернутися в ООН систематично блокуються з боку КНР.

Наразі лише 13 держав продовжують дипломатично визнавати Республіку Китай: Беліз, Гватемала, Гаїті, Маршаллові Острови, Науру, Палау, Парагвай, Сент-Вінсент і Гренадини, Сент-Кітс і Невіс, Сент-Люсія, Тувалу, Есватіні, а також Ватикан. Втім це не створює Тайбею перепон для ведення дипломатії через свої економічні та культурні представництва, які відіграють роль де-факто посольств.

Тайвань потужно інтегрований у світову економіку, наприклад є глобальним лідером з виробництва мікрочипів для електроніки. Економічна роль острова, а також традиції його відносин зі США з часу «Холодної війни», роблять міжнародне втручання у потенційний китайсько-тайванський конфлікт практично неминучим.

КНР ніколи не визнавала ані Китайську Республіку, ані ідею незалежного Тайваню. І це ще одна відмінність з російсько-українським конфліктом. Україна – член-засновник ООН з 1945 року, визнана всією міжнародною спільнотою, зокрема Російською Федерацією. До війни у 2014 році між Києвом та Москвою було укладено понад 400 двосторонніх угод, включно з визнанням кордонів, територіальної цілісності та гарантіями безпеки.

Привид війни

Теперішні вибори на Тайвані такі важливі, адже Пекін має на них свого фаворита. Гоміндан, який воював з компартією у громадянській війні, а потім кинув їй виклик з маленького острова, – більше не є проблемою для КНР.

Натомість актуальну небезпеку Пекін відчуває з боку курсу на проголошення незалежності Тайваню, який проводить Демократична прогресивна партія. Якщо Тайвань стане не лише де-факто, але і де-юре окремою країною – місія китайського возз’єднання опиняється під загрозою.

Чинна президентка Тайваню Цай Інвень представляє якраз цю незручну для КНР Демократичну прогресивну партію. Вона обіймала посаду дві каденції поспіль (з 2016 року) і за законодавством більше не має права балотуватися. Однак, фаворитом виборчих перегонів вважається інший представник цієї політсили – віцепрезидент Лай Цінде. Якщо він переможе, то для Пекіна це стане сигналом, що ідея незалежності почала переважати на острові, а тому зволікати із «возз’єднанням» більше не можна.

Для України ситуація, коли національні вибори стають тригером зовнішньополітичного збурення, знайома. Росія так само пильно слідкувала за електоральними процесами в нашій державі й мала своїх фаворитів на виборчих перегонах, яких заохочувала не лише словом. У цьому Україна з Тайванем радше подібні.

Крім того, два конфлікти пов’язані між собою геополітично. Несподівано для світу Україна дала дуже жорстку відсіч мріям Путіна про «бліцкриг за три дні». А Захід підтримав українців більше, ніж того сподівалися в Москві. Без сумніву, українська історія стала дуже повчальною для всіх, хто планує вирішувати міжнародні проблеми військовими засобами. Але ця історія, як і тайванська, ще не завершена.

Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.

Навігація та корисні матеріали

Огляд конфіденційності
Центр стратегічних комунікацій

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб ми могли забезпечити вам найкращу взаємодію з користувачами. Інформація про файли cookie зберігається у вашому браузері та виконує такі функції, як розпізнавання вас, коли ви повертаєтеся на наш веб-сайт, і допомагає нашій команді зрозуміти, які розділи веб-сайту ви вважаєте найбільш цікавими та корисними.

Обовʼязкові файли cookie

Обовʼязкові cookie мають бути ввімкнені завжди, щоб ми могли зберегти ваші налаштування для налаштувань файлів cookie.

Якщо ви вимкнете цей файл cookie, ми не зможемо зберегти ваші налаштування. Це означає, що кожного разу, коли ви відвідуєте цей веб-сайт, вам потрібно буде знову ввімкнути або вимкнути файли cookie.

Сторонні куки

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Звіт про орфографічну помилку

Наступний текст буде надіслано до нашої редакції: