Хибні паралелі між Афганістаном та Україною/Тайванем від російських та китайських ЗМІ

І Росія, і Китай експлуатують гуманітарну й безпекову кризу в Афганістані та вказують на США як на «ненадійного» міжнародного партнера, щоб поширити свої меседжі з ключових питань зовнішньої та внутрішньої політики — України й Тайваню відповідно.

Російські та китайські державні ЗМІ майже одноголосно проводять прямі (й неправдиві) паралелі між Афганістаном та Україною чи Тайванем, стверджуючи, що після ситуації в Афганістані «ненадійні» США невдовзі «покинуть» Київ і Тайбей. Обидві сторони прагнуть скористатися наративами, згідно з якими США, — а разом з ними і ліберальний світовий порядок — невдовзі зазнають краху.

Хоча наразі немає доказів, що дії китайських і російських ЗМІ якось координуються, важливо зазначити, що під час афганської кризи міністри закордонних справ Росії та Китаю наголосили на тому, що потрібно співпрацювати та посилювати стратегічну комунікацію — і з цим твердженням за кілька днів погодилися Володимир Путін і Сі Цзіньпін.

У цьому контексті прокремлівські ЗМІ скористалися своїм чималим запасом наративів дезінформації, які ставлять під сумнів суверенітет України та зображають її як «слугу» Заходу, політики якої нібито повністю залежать від забаганок «господарів», і яку будь-якої миті можуть «покинути».

Китайські державні ЗМІ подібним чином стверджують, що США маніпулює Тайванем і з великою ймовірністю його покине. Медіа також застерігають «дисидентську» владу Тайваню, що острову не варто з виробника чипів перетворюватися на виробника ракет, інакше на нього чекає «небезпечне майбутнє».

І китайські державні ЗМІ, і російські прокремлівські також використовували перевірену тактику висвітлення анонімних коментарів і реакцій онлайн, щоб створити враження, ніби громадська думка підтримує лінії Москви та Пекіна.

Наприклад, китайський державний таблоїд Global Times писав про «деякі онлайн-пости інтернет-користувачів на острові Тайвань», які нібито ставили риторичне запитання: «Вчора Сайгон, сьогодні Афганістан, а завтра Тайвань?» Російське медіа Regnum.ru майже так само сформулювало «підтвердження», що ця думка нібито популярна в українських соцмережах: «Вчора Сайгон, сьогодні Кабул, завтра Київ?» Видання також опублікувало ряд коментарів із соцмереж, у яких висміюють співпрацю США з Україною.

Подобається? Поширюй

Це не перший випадок подібності наративів між російськими та китайськими державними ЗМІ. Ми вже бачили, як прокремлівські та китайські видання розповсюджують дезінформацію в контексті пандемії коронавірусу про те, що нібито існують «таємні американські біолабораторії», і як прокремлівські медіа активно заперечували порушення прав людини уйгурів з боку офіційного Пекіна.

Така тенденція, ймовірно, не припиниться. В контексті афганської кризи деякі дезінформаційні наративи, створені прокремлівськими ЗМІ — наприклад, зображення народних протестів у різних країнах світу як організованих Заходом кольорових революційпроникли в контрольовані урядом медіа в Китаї. Контент з Китаю, в якому підкреслюється ненадійність США, опублікували підконтрольні європейські видання, за якими раніше помічали поширення прокремлівських наративів.

Що стосується підриву глобальної ролі США та міжнародного ліберального порядку, російські та китайські видання, схоже, успішно діють у синергії.


EUvsDisinfo — проект Оперативної робочої групи зі стратегічних комунікацій у складі Європейської дипломатичної служби.

Total
0
Shares

Пов'язані статті