Навігація та корисні матеріали
Про це старший аналітик Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Максим Віхров говорив під час лекції під назвою «Аспекти використання соціальних мереж для FIMI-втручань».
Лекцію було проведено для офіцерів академії СБУ.
– Я хотів би поділитися досвідом, який ми винесли з наших досліджень щодо поширення дезінформації в соцмережах. Втім дезінформація – не зовсім релевантний термін. Ми оперуємо концепцією FIMI – Foreign Information Manipulation and Interference (іноземні інформаційні маніпуляції та втручання). Це термінологія Європейської служби зовнішніх справ, яку використовують в ЄС.
FIMI – як легальні, так і нелегальні дії, котрі мають потенціал негативного впливу на цінності, процедури та політичні процеси. Це – комплекс дій інформаційного характеру, спрямований на вплив на певну державу.
Кінцева мета FIMI-втручань – не змінити думку цільової аудиторії, не ввести її в оману, а змусити діяти в той спосіб, який сприятиме досягненню військово-політичних цілей субʼєкту впливу, тобто Росії.
– У рамках FIMI-втручань найактивніше поширюють фейки. Також це може бути суто пропагандистський медіаконтент – карикатури, пісні, згенеровані штучним інтелектом сатиричні відео. Активно використовується й малінформація (правдива інформація, яку поширюють із метою дискредитації обʼєкта атаки через вміщення в маніпулятивний контент). І наративи – оповіді у формі узагальненої сюжетної історії, котрі надають цільовій аудиторії таку інтерпретацію певних явищ і тенденцій, яка відповідає військово-політичним інтересам Росії.
Ворог поширює наративи через «балакучих голів» («незалежні» блогери, журналісти, експерти), вкиди у соцмережах, рекламу в Facebook.
– Соціальні мережі – не лише джерело новин і контенту, але й джерело уявлень про стан громадської думки. Тому вони використовуються в ході FIMI-втручань не лише як засіб поширення певного контенту, але й для моделювання суспільної думки і поведінки цільової аудиторії.
Як це відбувається?
- Діяльність ботів сприяє легалізації деструктивних ідей через створення видимості їхньої масової підтримки.
- Наступний етап: популяризація деструктивних патернів поведінки через ілюзію їхньої ефективності, поширення тощо.
- Паралельно відбувається позірна маргіналізація конструктивних ідей і патернів поведінки.
Нагадаємо, що в липні 2024 року Центр стратегічних комунікацій підписав меморандум про співробітництво з Національною академією СБУ. Він передбачає як спільну оцінку та аналіз інформаційних загроз, так і освітні заходи.
Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.