Як російська пропаганда «вмовляє» Захід відмовитися
від військової допомоги Україні?

Російська пропаганда активізувала усі свої сили на поширенні сумнівів у необхідності та доцільності надання військової допомоги Україні. 

На основі щотижневого зведеного звіту з висновками низки аналітичних центрів і дослідницьких груп, що безперервно працюють над моніторингом російських наративів, пов’язаних з війною в Україні, в країнах Східної та Центральної Європи, Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки дослідив медіаландшафт прокремлівських медіа в 12 країнах з 18 до 31 липня, аби з’ясувати, які настрої та наративи щодо постачання зброї вони поширюють в європейському інформаційному просторі.

Які наративи поширює російська пропаганда щодо військової допомоги Україні?

Наратив «військова допомога від Заходу використовується не за призначенням або розкрадається», який був відтворений у найрезонансніших кейсах минулого тижня (наприклад, «сюжет» телеканалу CBS), найактивніше просувався і в країнах Центральної Європи. Зокрема за досліджуваний період цей наратив через прокремлівські медіа поширювався країнами Балтії, Грузії, Угорщини, Литви, Латвії, Північної Македонії та України.

Поруч із ним не втрачав актуальності та навіть збільшив своє охоплення за країнами наратив «військова допомога Україні затягує війну». З 18 до 24 липня його було виявлено у Чехії та Литві, натомість з 25 до 31 липня він поширився, окрім Чехії, також в Естонії, Угорщині та Україні, проте у Литві уже не відзначений.

Актуальними також залишалися наративи «країни, які надають військову допомогу Україні, самі стають слабшими» та «військова допомога від Заходу не має сенсу»

Такі меседжі як «РФ знищує надану військову допомогу Україні», «військова допомога змушує РФ розширювати воєнні дії за межі Донбасу», «Захід більше не постачатиме Україні військову допомогу», «Україна використовуватиме західну зброю, щоб вбивати росіян або атакувати територію РФ» поширювалися з 18 до 24 липня. Проте у наступний період з 25 до 31 липня в інформаційному просторі прокремлівських медіа у країнах Центральної Європи їх не відзначено. Натомість у цей період відродився наратив «РФ знищує надану військову допомогу Україні», але лише у Словаччині.

Відзначається під час аналізу і тимчасовий спад у поширенні пропагандистських наративів щодо військової допомоги у деяких прокремлівських медіа серед 12 країн. Наприклад, якщо з 18 до 24 липня не було виявлено наративів на досліджувану тему лише в 2 країнах  —   Болгарії та Латвії, то у період з 25 до 31 липня одразу в 4  —  в Болгарії, країнах Балтії, Грузії та Словаччині. У цей період у названих країнах переважали інші теми, як-от: санкції та перебіг війни в Україні. 

Як працюють прокремлівські наративи у країнах Центральної Європи?

Кожен із виявлених наративів має одну мету  —  посіяти сумніви в західної аудиторії та позбавити Україну військової допомоги, проте зміст самого повідомлення видозмінюється відповідно до аудиторії, на яку транслюється відповідний меседж. 

Умовно усі наративи російської пропаганди щодо військової допомоги Україні, поширені у країнах Центральної Європи, можна розділити на 2 групи: одні наративи базуються на психологічних/моральних засадах як елементах тиску (наприклад, «пожертвування на військову допомогу  —  це аморально»), інші  —  на маніпулятивних фактах (як-от, «Захід більше не постачатиме Україні військову допомогу»). 

Деякі наративи цілеспрямовано транслювалися лише для однієї країни. Наприклад, наратив «пожертвування на військову допомогу  —  це аморально» виявлено лише у Литві, «Україна використовуватиме західну зброю, щоб вбивати росіян або атакувати територію РФ»  —  у країнах Балтії,  а «військова допомога змушує РФ розширювати воєнні дії за межі Донбасу»  —  у Північній Македонії.

Крім того, в середньому на одну країну відзначалося поширення 1-2 наративів за тиждень, проте виявлено випадки, коли одночасно транслювалося і більше. Наприклад, у Грузії поширювали одразу 3 наративи у період з 18 до 24 липня і стільки ж в Україні з 25 до 31 липня. 

Таргетування прокремлівських наративів відбувалося і безпосередньо на українську аудиторію. Зокрема, в Україні поширювали такі наративи, що дискредитували чинну владу та створювали образ корумпованої держави (наприклад, «військова допомога від Заходу використовується не за призначенням або розкрадається»). Також помічено меседжі-залякування з наративу про «затягування війни через військову допомогу» та про те, що «країни, які надають військову допомогу Україні, самі стають слабшими». 

Total
1
Shares

Пов'язані статті