Навігація та корисні матеріали
Представники обласних військових адміністрацій, відповідальні за комунікацію з населенням, взяли участь у заході «Обмін та вдосконалення підходів до стратегічних комунікацій». Дводенний захід 20 – 21 березня організовано Центром стратегічних комунікацій, Міністерством культури та інформаційної політики України, проєктом ЄС «Підтримка стратегічних комунікацій в Україні» та у партнерстві з Центром демократії та верховенства права за фінансової підтримки Швеції.
Під час вступного слова Міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко зазначив, що у перші місяці війни в інформаційній сфері вдавалося перемагати росіян завдяки тотальній мобілізації українців і трансляції правдивих меседжів. Однак, ворог адаптується й Україні необхідно переходити від захисних до проактивних дій:
«З початку повномасштабного вторгнення рф кожна область зіткнулася зі своїми проблемами на інформаційному фронті. З огляду на останній рік ми можемо стверджувати, що вистояли завдяки ефективній роботі всіх залучених — вас, як відповідальних за комунікацію в ОВА, журналістів, медійників, працівників телеканалів та інших колег. Ми з вами розуміємо, що розслаблятись ще зарано, і треба продовжувати ефективне протистояння на інформаційному фронті й надалі».
Серед потреб України у стратегічній комунікації є скликання «Інформаційного Рамштайна»:
«Чому це важливо? У нас є ресурси і хоробрість, але у взаємодії з нашими партнерами ми б могли зробити більш гнучку та потужну систему протидії російській пропаганді. Це і робота з соцмережами, і культурні санкції, і створення дієвого механізму реакції на виклики пов’язані з російською пропагандою», — зазначив міністр.
Заступник Міністра культури та інформаційної політики Тарас Шевченко розповів, що зустріч з представниками обласних військових адміністрацій, відповідальних за комунікацію, планувалася близько двох років:
«Ми планували провести цю подію близько двох років: спочатку ковід, локдаун, повномасштабна агресія, але нарешті, попри війну і навіть повітряні тривоги ми всі тут і можемо тісніше познайомитися та скоординуватись, бо це те, що посилює співпрацю, зв’язки, і як наслідок — сприяє розбудові в Україні системи державних стратегічних комунікацій».
Як змінилися завдання Центру стратегічних комунікацій розповів керівник Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Ігор Соловей:
«Завдання які ставились на початку його створення і які виникли після 24 лютого — трішечки відрізняються. Відповідно завдання, які стоять перед нами зараз — будь-який проєкт має нести практичну користь для перемоги у війні. Одне з наших завдань — розбудова сталих держкомунікацій, як методу боротьби з дезінформацією. Отже, наша задача не тільки спростовувати вкиди, а й навчити громадян та комунікаційників як краще організувати цю роботу».
Європейський союз підтримував Україну впродовж багатьох років, а після повномасштабного вторгнення ця підтримка зросла, сказав менеджер сектору співпраці в галузі стратегічних комунікацій і прав людини в Представництві Європейського Союзу в Україні Марко Ферраро:
«Зараз наші партнери в українському уряді, комунікаційники та представники громадського суспільства докладають максимум зусиль, щоб покращити стан справ з комунікаціями не тільки в Україні, але й з іншими державами. Одна з пріоритетних цілей — побудувати сталі комунікації не тільки на центральному, але й регіональному рівні. Вже неможливо реагувати на інформаційні загрози лише з Києва, саме тому нам потрібно говорити з вами, нашими партнерами у регіонах».
Про особливості комунікації в Запорізькій області розповів директор Департаменту культури та інформаційної політики Запорізької ОДА Владислав Мороко:
«За цей рік ми стали експертами у тому, чому ніколи не були. Так Департамент створив логістичний Хаб для біженців, через який пройшли й отримали допомогу майже півмільйона наших співвітчизників. Фактично на цей час окуповано 70% Запорізької області. Саме на окупованих територіях є нацменшини, які проти нас намагаються використати».
Найбільшим викликом для комунікаційників Запорізької області було донести інформацію до населення, бо стрімка окупація викликала паніку.
«Ми мали сайт ОВА, Telegram-канал голови ОВА, Facebook сторінку і YouTube. Найбільше працював Telegram-канал — з декілька сотень підписників до війни ми виросли до 50 тисяч. Ми поширювали там найголовнішу інформацію. росіяни провокували вкидами про загрозу вибуху на ЗАЕС, люди тікали в паніці пам’ятаючи про Чорнобиль. Ще один виклик — росіяни почали тиснути на журналістів на окупованих територіях. Вони одразу починали тиснути на них і вимагати співпраці, якщо вони виїжджали — тиснули на їх родичів. Жоден з наших журналістів на співпрацю не пішов», — розповів Мороко.
Комунікаційникам у Запорізькій області неодноразово доводилося спростовувати російські фейки:
«Фейк «ЗСУ обстрілюють ЗАЕС». Його використовували росіяни, нами були проведені ряди заходів, запросили журналістів, яким показали, що це роблять росіяни. В результаті розголосу там з’явилися представники МАГАТЕ й усі спроби росіян брехати стали безглуздими. Також росіяни запускали фейк, що Запорізька область повністю окупована. У це повірили навіть інвестори, яким доводилося довго пояснювати, що це не так», — додав Директор Департаменту культури та інформаційної політики Запорізької ОДА.
Як працювали комунікаційники Харківської області у перші місяці повномасштабного вторгнення розповіла директорка Департаменту масових комунікацій та забезпечення доступу до публічної інформації Харківської ОВА Ярослава Бережна:
«Перші дні війни були одні із найвідповідальніших, адже ми мали цілодобово інформувати про ситуацію в області, рішення ухвалювалися оперативно, тому не менш оперативно мали роз’яснювати для людей. Голова ОВА активно використовував офіційний Telegram-канал. Адже через атаки росіян були руйнування інфраструктури зв‘язку, зокрема телевеж, Telegram став одним із найшвидших каналів комунікації. Відеоповідомлення, які очільник області власноруч записував у воєнному Харкові, короткі, але важливі меседжі для громадян у соцмережах, які максимально поширювали у ЗМІ, єдиний марафон теленовин — основні джерела новин на той час. Важливий напрямок — робота із міжнародними ЗМІ. Спільно із прессекретарем голова ОВА був на постійному зв’язку із CNN, BBS, The Guardian та ін.».
Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки