Новини

Як працюють державні комунікаційники в умовах повномасштабного вторгнення та чому Україні потрібен «Інформаційний Рамштайн»

Навігація та корисні матеріали

Представники  обласних військових адміністрацій, відповідальні за комунікацію з населенням, взяли участь у заході «Обмін та вдосконалення підходів до стратегічних комунікацій». Дводенний захід 20 – 21 березня організовано Центром стратегічних комунікацій, Міністерством культури та інформаційної політики України, проєктом ЄС «Підтримка стратегічних комунікацій в Україні» та у партнерстві з Центром демократії та верховенства права за фінансової підтримки Швеції. 

Під час вступного слова Міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко зазначив, що у перші місяці війни в інформаційній сфері вдавалося перемагати росіян завдяки тотальній мобілізації українців і трансляції правдивих меседжів. Однак, ворог адаптується й Україні необхідно переходити від захисних до проактивних дій:

«З початку повномасштабного вторгнення рф кожна область зіткнулася зі своїми проблемами на інформаційному фронті. З огляду на останній рік ми можемо стверджувати, що вистояли завдяки ефективній роботі всіх залучених — вас, як відповідальних за комунікацію в ОВА, журналістів, медійників, працівників телеканалів та інших колег. Ми з вами розуміємо, що розслаблятись ще зарано, і треба продовжувати ефективне протистояння на інформаційному фронті й надалі».

Серед потреб України у стратегічній комунікації є скликання «Інформаційного Рамштайна»: 

«Чому це важливо? У нас є ресурси і хоробрість, але у взаємодії з нашими партнерами ми б могли зробити більш гнучку та потужну систему протидії російській пропаганді. Це і робота з соцмережами, і культурні санкції, і створення дієвого механізму реакції на виклики пов’язані з російською пропагандою», — зазначив міністр.

Заступник Міністра культури та інформаційної політики Тарас Шевченко розповів, що зустріч з представниками обласних військових адміністрацій, відповідальних за комунікацію, планувалася близько двох років: 

«Ми планували провести цю подію близько двох років: спочатку ковід, локдаун, повномасштабна агресія, але нарешті, попри війну і навіть повітряні тривоги ми всі тут і можемо тісніше познайомитися та скоординуватись, бо це те, що посилює співпрацю, зв’язки, і як наслідок — сприяє розбудові в Україні системи державних стратегічних комунікацій».

Як змінилися завдання Центру стратегічних комунікацій розповів керівник Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Ігор Соловей:

«Завдання які ставились на початку його створення і які виникли після 24 лютого — трішечки відрізняються. Відповідно завдання, які стоять перед нами зараз — будь-який проєкт має нести практичну користь для перемоги у війні. Одне з наших завдань — розбудова сталих держкомунікацій, як методу боротьби з дезінформацією. Отже, наша задача не тільки спростовувати вкиди, а й навчити громадян та комунікаційників як краще організувати цю роботу».

Європейський союз підтримував Україну впродовж багатьох років, а після повномасштабного вторгнення ця підтримка зросла, сказав менеджер сектору співпраці в галузі стратегічних комунікацій і прав людини в Представництві Європейського Союзу в Україні Марко Ферраро:

«Зараз наші партнери в українському уряді, комунікаційники та представники громадського суспільства докладають максимум зусиль, щоб покращити стан справ з комунікаціями не тільки в Україні, але й з іншими державами. Одна з пріоритетних цілей — побудувати сталі комунікації не тільки на центральному, але й регіональному рівні. Вже неможливо реагувати на інформаційні загрози лише з Києва, саме тому нам потрібно говорити з вами, нашими партнерами у регіонах».

Про особливості комунікації в Запорізькій області розповів директор Департаменту культури та інформаційної політики Запорізької ОДА Владислав Мороко:

«За цей рік ми стали експертами у тому, чому ніколи не були. Так Департамент створив логістичний Хаб для біженців, через який пройшли й отримали допомогу майже півмільйона наших співвітчизників. Фактично на цей час окуповано 70% Запорізької області. Саме на окупованих територіях є нацменшини, які проти нас намагаються використати».

Найбільшим викликом для комунікаційників Запорізької області було донести інформацію до населення, бо стрімка окупація викликала паніку. 

«Ми мали сайт ОВА, Telegram-канал голови ОВА, Facebook сторінку і YouTube. Найбільше працював Telegram-канал — з декілька сотень підписників до війни ми виросли до 50 тисяч. Ми поширювали там найголовнішу інформацію. росіяни провокували вкидами про загрозу вибуху на ЗАЕС, люди тікали в паніці пам’ятаючи про Чорнобиль. Ще один виклик — росіяни почали тиснути на журналістів на окупованих територіях. Вони одразу починали тиснути на них і вимагати співпраці, якщо вони виїжджали — тиснули на їх родичів. Жоден з наших журналістів на співпрацю не пішов», — розповів Мороко.

Комунікаційникам у Запорізькій області неодноразово доводилося спростовувати російські фейки:

«Фейк «ЗСУ обстрілюють ЗАЕС». Його використовували росіяни, нами були проведені ряди заходів, запросили журналістів, яким показали, що це роблять росіяни. В результаті розголосу там з’явилися представники МАГАТЕ й усі спроби росіян брехати стали безглуздими. Також росіяни запускали фейк, що Запорізька область повністю окупована. У це повірили навіть інвестори, яким доводилося довго пояснювати, що це не так», — додав Директор Департаменту культури та інформаційної політики Запорізької ОДА.

Як працювали комунікаційники Харківської області у перші місяці повномасштабного вторгнення розповіла директорка Департаменту масових комунікацій та забезпечення доступу до публічної інформації Харківської ОВА Ярослава Бережна:

«Перші дні війни були одні із найвідповідальніших, адже ми мали цілодобово інформувати про ситуацію в області, рішення ухвалювалися оперативно, тому не менш оперативно мали роз’яснювати для людей. Голова ОВА активно використовував офіційний Telegram-канал. Адже через атаки росіян були руйнування інфраструктури зв‘язку, зокрема телевеж, Telegram став одним із найшвидших каналів комунікації. Відеоповідомлення, які очільник області власноруч записував у воєнному Харкові, короткі, але важливі меседжі для громадян у соцмережах, які максимально поширювали у ЗМІ, єдиний марафон теленовин — основні джерела новин на той час. Важливий напрямок — робота із міжнародними ЗМІ. Спільно із прессекретарем голова ОВА був на постійному зв’язку із CNN, BBS, The Guardian та ін.».

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.

Навігація та корисні матеріали

Звіт про орфографічну помилку

Наступний текст буде надіслано до нашої редакції: