Токсичність Russia Today: як кремлівський рупор блокують від Німеччини до Еквадору

У цивілізованому інформаційному світі термін «Russia Today» вже давно перетворився на назву концерну з виробництва фейків, брехні та інших маніпуляцій.

Про них давно всім відомо, є багато досліджень з цього приводу і на викриванні чергових міфів від Маргарити Симоньян і К ми зупинятися не будемо. Розкажемо про те, як увесь світ бореться із пропагандистською абревіатурою RT. Тим більше, що з’явився черговий інформпривід.

3 лютого МЗС Росії заявило про припинення мовлення телерадіокомпанії Deutsche Welle. Також анулюється акредитація всіх співробітників її російського бюро. Окрім того, Москва ухвалила рішення сформувати перелік представників державних та громадських структур Німеччини, причетних до обмеження мовлення RT DE, яким буде заборонено в’їзд на територію Росії.

Це стало відповіддю на заборону на мовлення Russia Today в Німеччині. До речі, головна редакторка телекомпанії Маргарита Симоньян заявила, що телеканал RT DE не припинить роботу, попри заборону. І натякнула, що Росії у відповідь треба заборонити Deutsche Welle. Натяк був до рішення МЗС і, як бачимо, був почутий.

А приводом для медійної війни між Москвою та Берліном стало те, що у RT DE не було ліцензії на послуги медіарегулятора MABB, який відповідає за нагляд за медіа у Німеччині. І хоча це привід, справжня причина в іншому. Вона та ж сама, що спричинила аналогічні проблеми у Russia Today в решті країн. Адже це не перший випадок, коли російський пропагандистський іномовник стає об’єктом не тільки прискіпливої уваги з боку Заходу, а й санкцій. 

Перший по-справжньому великий скандал з Russia Today стався в США у жовтні 2017 року, коли американська влада почала вимагати від RT реєструватися в США як іноземний агент. Такі вимоги, згідно з американським законодавством, пред’являють усім компаніям, які працюють в інтересах інших держав (а RT офіційно фінансується урядом Росії). До того ж у Вашингтоні тоді небезпідставно вважали, що Москва використовувала потужності Russia Today, щоб втручатися  в американські вибори.

Спочатку Симоньян намагалася оскаржити це рішення, але в підсумку таки зареєструвала телеканал іноземним агентом, пояснивши це тим, що «між головною справою і реєстрацією ми обрали останнє». Після цього, як вважається, у Росії й почалась війна з «іноагентами», якими тоді ще визнавали лише західні медіа («Голос Америки», «Радіо Свободная Европа»/ «Радіо Свобода»), згодом ліберальні – «Настоящее время» та «Медуза»), а з недавніх часів і різноманітні організації та окремих осіб (з останніх, наприклад, «Меморіал» та  Віктор Шендерович).

У 2019 році у Великій Британії Russia Today зіткнувся з великим штрафом – у 200 тисяч фунтів стерлінгів від місцевого регулятора Ofcom – за необ’єктивне  висвітлення історії з отруєнням Сергія Скрипаля. До речі, одне із порушень Ofcom знайшов у програмі ще одного з російських пропагандистських рупорів – телеканалу Sputnik. Тоді ведучі обговорювали отруєння в Солсбері з Олександром Некрасовим, який був представлений як «колишній радник Кремля та російського уряду». Він називав замах на Скрипалів «погано спланованою провокацією, покликаною відвернути британців від внутрішньополітичних проблем». Нагадаємо, під «погано спланованою провокацією» йшлося про застосування бойової отруйної речовини в центрі англійського міста.

Наприкінці червня 2020 року було заборонено мовлення телеканалу в Латвії. Це рішення місцевий регулятор обґрунтував тим, що телеканал перебуває під контролем гендиректора міжнародного інформагентства «Росія Сьогодні» Дмитра Кисельова, проти якого Євросоюз запровадив санкції. У відвідній заяві йдеться, що рішення діятиме доти, доки Кисельова не буде видалено зі списку санкцій ЄС. Наступного місяця така ж доля спіткала RT в Литві. А в березні 2021 року офіційна Рига заблокувала сайт RT.

У Франції 2021 року суд виправдав відомого політолога Ніколя Тензера за позовами, поданим проти нього RT France. Телекомпанія звинуватила його, «дифамації» через твіти, у яких той називав телеканал «органом пропаганди» Кремля.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ніколя Тензер: пропагандисти «Russia Today» прагнуть залякати своїх критиків в Європі

У грудні минулого року стало відомо, що президент РФ Володимир Путін у телефонній бесіді з президентом Франції Емманюелем Макроном висловив сподівання, що телеканалу Russia Today нададуть можливість працювати у Франції «без жодної дискримінації». Під «дискримінацією» розумілась невидача МЗС Франції акредитації тому самому RT France. До речі, у травні 2017 року під час першої зустрічі з Володимиром Путіним президент Макрон публічно назвав RT та Sputnik «органами брехливої пропаганди».

А вчора, 3 лютого, стало відомо, що французький медіарегулятор Arcom почав розслідування щодо подання інформації RT France.  «Кілька асоціацій повідомили про недогляди у висвітленні криз, зокрема таких як виступи «жовтих жилетів» або ситуація в Сирії та Центральноафриканській Республіці», – йдеться в повідомленні.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Перегавкати «Останкіно» намагатися не потрібно, – Леонід Швець

Якщо хтось думає, що Russia Today «пресують» виключно у Європі та США, то помиляється. Про Україну в силу усім відомих причин говорити зайве. Однак є сенс нагадати про інші країни.

У 2016 році державне підприємство «Радіо та телебачення Аргентини» вирішило призупинити випуски телевізійних новин RT у рамках безкоштовного державного телемовлення.

15 листопада 2019 року Національна кабельна мережа Еквадору відключила RT від мовлення – без попереднього повідомлення та пояснення причин такого рішення.

У серпні 2021 року Люксембург відмовив RT DE у видачі ліцензії на мовлення німецькою мовою на території герцогства, пояснивши це рішення невідповідністю телеканалу технічним критеріям. За словами глави люксембурзького медіарегулятора, оскільки значна частина співробітників RT DE працює в офісі в Німеччині і виробництво контенту здійснюється там же, то і канал повинен перебувати під юрисдикцією Німеччини. Як з’ясувалося, та теж не горить бажанням бачити Russia Today у своєму медіапросторі.

Як бачимо, токсичність російського пропагандистського телеканалу по всьому світу відчувається вже так сильно, що медіарегулятори багатьох країн просто вимушені одягати на своїх громадян противофейкові маски. І не в профілактичних, а запобіжних цілях.

Total
0
Shares

Пов'язані статті

Читати

Що насправді святкує Росія 9 травня?

Як взагалі співіснують поняття трагедії війни і бажання її повторити? Як Росії вдалося перетворити пам’ять про трагічні події на свято, і як вона «еволюціонувала» на цьому шляху за більш ніж 70 років? Що насправді у День перемоги над нацизмом святкує держава-агресор?