Новини

Центр стратегічних комунікацій у 2022 році

Навігація та корисні матеріали

2022 рік приніс всім українцям багато викликів та випробувань, але цей рік також став часом віри, підтримки та єдності у боротьбі за нашу спільну перемогу.  

З першого дня повномасштабного вторгнення команда Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки перебудувала свою роботу так, аби відповідати реальним потребам воєнного часу.

Ми системно моніторимо та протидіємо російській пропаганді та дезінформації, реагуємо на інформаційні атаки ворога і робимо усе, аби підтримати стійкість українців до ворожих наративів.

Про основні результати та найважливіші напрямки роботи Центру стратегічних комунікацій, які можна оприлюднити публічно – читайте у нашому звіті за 2022 рік. Про все інше – розкажемо вже після закінчення війни. 

Основними напрямами роботи  ВІДДІЛУ МОНІТОРИНГУ ТА АНАЛІЗУ є:

Крім того:

  • підготовлено та оприлюднено 220  аналітичних текстів українською та 144 тексти англійською мовами;
  • проведено 15 публічних заходів: круглих столів, конференцій, брифінгів, вебінарів, виставок;
  • 22 вересня в Києві було відкрито банерну вуличну виставку «Рашизм  це…» – спільний проект Центру, Українського інституту національної пам’яті, Національного музею Революції Гідності Міністерства культури та інформаційної політики.

Центр постійно допомагає – організаційно та інформаційно, українським та іноземним медіа у висвітленні війни росії проти України. 

А  також проводить власні інформаційно-роз’яснювальні кампанії – самостійно та у співпраці з іншими міністерствами/відомствами. Їх достатньо багато, але тут назвемо лише три публічні ключові кейси. 

1. «Історія «бабці з червоним прапором»

Ця інформаційна кампанія зруйнувала створений російською пропагандою символ війни РФ проти України

Центр стратегічних комунікацій знайшов героїню відео – Анну Іванівну Іванову. Відео зустрічі українських військових з літнім подружжям, яке переплутало бійців ЗСУ з росіянами, використовувалося пропагандою держави-агресора як доказ позитивного ставлення цивільного населення до окупантів. Образ бабусі з прапором росіяни намагалися використати в якості символу загарбницької війни.

Центр знайшов жінку та її чоловіка і записав з ними інтерв’ю, що спростовує тези російської пропаганди. Спростування стало вірусним та поширювалося не лише у провідних українських медіа, а й закордонних. Не оминула цього кейсу і ворожі пропагандисти, обурені правдою. В результаті цей образ «бабці з червоним прапором» зник із вжитку пропагандистів і вони почали шукати нові символи.

Центр також сприяв поширенню правдивої історії про жінку та її життя під час російсько-української війни – організовано інтерв’ю жінки для іноземних ЗМІ:, Spektr, Washington Post та «Новая газета», а матеріал BBC номінований і увійшов в трійку найкращих журналістських розслідувань про Росію, а відео  про цю історію розійшлось на широку аудиторію та наразі вже налічує більше ніж 1 мільйон переглядів. 

2. Реагування на закиди про розкрадання військової допомоги 

Важливим кейсом стало спільне з іншими відомствами комунікування на внутрішню та зовнішню аудиторію меседжу «Чому в Україні зброя Заходу у надійних руках».

Інформаційна кампанія стала відповіддю України на маніпулятивні та відверто пропагандистські матеріали в російських та іноземних ЗМІ, спрямовані на поширення серед громадян країн-партнерів сумнівів про доцільність та надійність військової допомоги Україні.

Центр стратегічних комунікацій спростував усі закиди про розкрадання в Україні західної зброї, зібравши та поширивши 10 аргументів, чому зброя в Україні – під надійним контролем. 

3. Маніпуляції про італійського журналіста Матта Сорбі

Центр долучився до інформаційної кампанії з роз’яснення того, що насправді сталось із італійським журналіста на Херсонщині, якого росіяни хотіли видати за жертву ЗСУ.

Москва стверджувала, що її військові врятували Маттіа Сорбі нібито після того, як українські військові покинули його та повели замінованою дорогою, де він і підірвався на міні. Водночас, Центр стратегічних комунікацій з’ясував і поширив інформацію, що Сорбі сам порушив правила безпеки, без дозволу та супроводу українських військових та самостійно направився в окупований Херсон, маючи домовленості із російською стороною. 

А ще були спростування звинувачень ЗСУ з боку Amnesty International, Центр досліджував чому RT не місце в цивілізованому світі і багато-багато чого іншого – все це можна прочитати на нашому сайті. І там же підписатись на щотижневі розсилки – якщо немає можливості оперативно і регулярно відстежувати останні оновлення. 

Діяльність ВІДДІЛУ КОМУНІКАЦІЙ спрямована на розбудову мережі каналів на різних соціальних платформах для охоплення якомога більшої аудиторії. 

Менш ніж за 10 місяців відділу вдалося збільшити аудиторію сторінок у каналів Центру у найбільш поширених соцмережах (FacebookTelegramTwitterYouTube) та запустити нові канали комунікації, зокрема в Instagram та Viber. Центр враховує специфіку та цільову аудиторію різних соцмереж та використовує різні способи подачі інформації для кожної з них.

З початком повномасштабного вторгнення Telegram-канал та Fecebook-сторінка Центру стали одним з найважливіших джерел новин для українців, заробивши довіру перш за все офіційною та перевіреною інформацією. Пости SPRAVDI цитують як провідні українські медіа, так і представники органів влади (більше 2 тис каналів). 

Інформація в Telegram-каналі отримала біля 400 млн переглядів, а в охоплення сторінки в Facebook сягнуло 28 млн. 

Twitter став майданчиком для поширення правди про війну серед іноземної аудиторії. Сторінку Центру відвідали 7,4 млн користувачів. При цьому закордонна аудиторія сприймає публікації Центру як достовірне джерело та позицію держави. 



Протягом 2022 року Центр запустив Instagram-сторінку для графічних матеріалів та експлейнерів, передусім спрямованих на молодіжну аудиторію. Крім того, завдяки колаборації з відомими блогерами та інфлюенсерами, зірками та медіа, Центру вдалося розповідати ширшій аудиторії про ворожу пропаганду, інформаційну складову війни та ділитися корисними порадами для життя в умовах війни.

На YouTube-каналі Центру регулярно виходять відео проєкту Dovidka.info, огляди російської пропаганди, а також влог про дезінформацію.

ВІДДІЛ МОНІТОРИНГУ опрацьовує результати моніторингів, які Центр отримує від партнерів, а також проводить моніторингові дослідження самостійно, з використанням моніторингових кабінетів. Протягом року підготовлено аналітичні матеріали, присвячені російському та світовому медіаландшафтам для виявлення потенційних інформаційних загроз для України. Зокрема:

  • Досліджено медіаландшафти країн Європи, Північної та Латинської АмерикиАфрикиАвстралії, а також окремо проаналізовано інформаційний простір ПольщіІталії, Німеччини, Франції та країн Балтії на основі моніторингу, проведеного українським соціальним стартапом LetsData у партнерстві з громадською організацією «Детектор медіа».
  • Досліджено поширені дезінформаційні наративи російської пропаганди у країнах Східної та Центральної Європи, а також окремо проаналізовано наративи щодо військової допомоги Українісанкцій проти Росіїядерного шантажу та ескалації війни на основі моніторингу Ukraine War Disinfo Working Group.
  • Досліджено дезінформаційні наративи на тему «американських біолабораторій в Україні та світі» на основі аналізу новинних публікацій у російському інформаційному просторі, а також проаналізовано публікації у російських медіа щодо міжнародних відносин та промисловості, аби з’ясувати, як санкції вплинули на РФ, та спростувати дезінформаційний наратив про те, що «санкції роблять Росію сильнішою» на основі моніторингу російського медіаландшафту, проведеного Attack Index.
  • Виявлено мережу сторінок дезінформаційної рекламної кампанії у Facebook щодо «грошових виплат для українців» у період з травня до липня та підготовлено аналітичний матеріал на основі даних моніторингу SemanticForce з роз’ясненням схеми шахраїв та рекомендаціями, які допоможуть вберегтися від подібних рекламних кампаній. 
  • Проведено моніторинги щодо висвітлення  у медійному просторі країн Європи та США тему влучання ракети на територію Польщі та тему екоциду внаслідок дій Росії проти України у співпраці з NWO.ai.
  • Протягом року Центр відстежував актуальні теми та інформаційні загрози, які вимагали оперативного реагування, превентивних заходів та інформування населення, з допомогою моніторингових кабінетів SemanticForce та NWO.ai. 

Головним напрацюванням ПРОЄКТНОГО ВІДДІЛУ є розробка концепції та запуск діджитал-платформи Dovidka.info.

Опис проєкту:

  • Діджитал платформа Dovidka.info збирає та постійно оновлює актуальні поради та рекомендації для населення з широкого кола питань пов’язаних з повномасштабних вторгненням рф.
  • Telegram bot та Viber канал, а також лендинг-сторінка Dovidka.info в рамках інформаційної кампанії Leaflet in Case of Emergency or War Проєкт із перевірки чат-ботів Botchecker
  • Dovidka.info YouTube project – майданчик, де топові українські експерти з різних галузей дають корисні поради, як вижити та будувати своє життя в умовах війни.

До досягнень команди відділу за рік можна віднести:

  • колаборацію з Київським метрополітеном та Укрзалізницею, завдяки якій стала можливою трансляція моушн-роликів рамках проєкту Dovidka info у потягах метро та Інтерсіті+;
  • налагодження співпрацю з KyivStar TB у рамках проєкту Dovidka info;
  • налагодження співпраці з Viber, завдяки якій  рекомендації каналів Центру з’явилися у рекомендаціях Viber (рубрика «Корисне»). 

Командою ОСВІТНЬОГО ВІДДІЛУ у 2022 році було запущено навчальний проєкт «Школа протидії дезінформації». Він  спрямований на розвиток навичок державних службовців з  протидії дезінформації та розбудови стратегічних комунікацій. 

Проведення навчання 

У межах Школи протидії дезінформації Центр провів понад як 30 тренінгів (з них 14 було проведено в межах програми «Російська дезінформація та способи протидії їй») для державних службовців, представників державних структур, військових, а також школярів, студентів та викладачів. 

Тренінги стосувалися гібридної й інформаційної війн та їхніх складових:  пропаганди, маніпуляцій, фейків, дезінформації, інструментів їхнього  виявлення та протидії, а також ефективних комунікацій.

Учасниками навчання стали понад 700 осіб.

Особливо цінним є те, що після офіційного запуску Школи Центр почав отримувати безпосередні запити від державних органів на проведення тренінгів. Так, на окремі запити експерти Центру провели тренінги для представників ОК «Південь», Національної поліції та Міністерства оборони України.

Державна сертифікація навчальних програм 

Національне агентство з питань державної служби України погодило дві навчальні програми, розроблені Центром разом з партнерами. Тож за проходження тренінгів за цими програмами державним службовцям нараховуються кредити ЄКТС за такими програмами:

  • «Російська дезінформація та способи протидії їй»
  • «Стратегічні комунікації в публічному управлінні»

Посібник з виявлення та протидії російській пропаганді та дезінформації 

Команда Центру розробила і підготувала до оприлюднення посібник для держслужбовців з протидії російській пропаганді та дезінформації. 

Мета посібника – ознайомлення державних службовців з основними аспектами російської пропаганди та методами боротьби з нею. У посібнику викладено аналіз інформаційної складової гібридної війни, яку РФ веде проти України; виокремлено основні ознаки та прийоми російської пропаганди та дезінформації; окреслено основні методи виявлення та адекватного реагування на російську дезінформацію у контексті стратегічних комунікацій, а також запропоновано схему оцінки проведених комунікаційних заходів.

РОБОТА З BIG TECH

З початку повномасштабного вторгнення Центр започаткував співпрацю з Big Tech компаніями США (Google, Twitter, LinkedIn і Meta, якій належать соцмережі Facebook та Instagram) для спільної протидії російській дезінформації та пропаганді у соцмережах. 

У рамках співпраці з технологічними компаніями Центр: 

  • постійно інформував партнерів про підозрілі повідомлення та акаунти у Facebook та Instagram, зокрема ті, що просувають мову ворожнечі чи дезінформацію. Так, було надіслано 26 запитів на модерування контенту – це понад 1800 облікових записів та публікацій;
  • звернувся із запитом про  захист окремих облікових записів від модерування, а також просування  розміщених на їх сторінках дописів, з метою поширення автентичних українських джерел на більш широку аудиторію. Йдеться про профілі у Facebook, Twitter та YouTube, а також відповідні вебсайти українських державних органів, представників державної влади, медіа, творців громадської думки, експертних організацій та їхніх представників;
  • постійно повідомляв інформацію стосовно акаунтів у Facebook та Instagram, що намагалися імперсонувати українських публічних осіб та державних службовців. Так, було надіслано 25 запитів на модерування  контенту;
  • розробив єдину позицію щодо інформаційної безпеки під час взаємодії з соціальними мережами та платформами США спільно з Міністерством культури та інформаційної політики .

Крім того, експерти Центру за цей рік взяли участь у понад 15 міжнародних заходах: конференціях, воркшопах, круглих столах, закритих та відкритих дискусіях, зокрема:

  • Cyber Security Forum – Катовіце, Польща
  • OIP Network Conference 2022 – Рига, Латвія 
  • 31-й економічний форум – Карпач, Польща 
  • 3 конференція протидії дезінформації та побудови стійкості – Лондон, Велика Британія 
  • Панельна дискусія «Протидія дезінформації та розбудова стратегічних комунікацій» – Брюссель, Бельгія
  • Конференція комунікаторів країн-членів НАТО – Скоп’є, Північна Македонія
  • Закритий воркшоп «Звичайні та гібридні військові загрози з боку Росії та Китаю – досвід прифронтових держав» – Будапешт, Угорщина
  • Публічна панельна дискусія «Китайські та російські гібридні загрози: демократична стійкість у прифронтових державах» – Будапешт, Угорщина
  • Counter Disinformation Wargame – Рига, Латвія
  • Навчальний візит до Брюсселя, Бельгія

Війна триває і попереду ще більше викликів. І ми в Центрі стратегічних комунікацій продовжимо боротися з російською дезінформацією і пропагандою – наближаючи перемогу!

Знайшли помилку? Виділіть текст на натисніть комбінацію Ctrl+Enter.

Навігація та корисні матеріали

Звіт про орфографічну помилку

Наступний текст буде надіслано до нашої редакції: